09 Maja 2008 10:47
Burmistrz, czyli żołnierz, co to dziewczyny nigdy nie okłamie
Felieton RedNacza
![]() |
Według kodeksu honorowego przyjętego dwa lata temu w polskiej armii żołnierz zawsze poczuwa się do odpowiedzialności za podjęte decyzje i działania. Cechuje go szczerość i szacunek dla innych. Stawia zawsze dobro służby ponad ambicje osobiste.
r e k l a m a
Abstrahując od tego, czy bohater tego felietonu spełnia owe kryteria, bezspornym jest, że lubiący terminologię wojskową Bogdan Kosturkiewicz (o zeszłorocznych manewrach strażackich mówił "to była wojna") stale stosuje w swoim postępowaniu inną zasadę, analogiczną do tej z żartobliwego powiedzenia: "Żołnierz dziewczyny nigdy nie okłamie. Ale prawdy jej też nie powie".
Jak to się robi?
1. "Na portalu Bochnianin obrażono moją żonę".
Zdanie jest prawdziwe, ale uczciwie wypadałoby dopowiedzieć, że chodzi o wpis anonimowego internauty dokonany w module komentarzy tego portalu (w czasach gdy wpisów nie zatwierdzał moderator), a nie o redakcyjny artykuł, by odbiorcy nie wprowadzać w błąd. Tylko po co? Przecież chodzi o to, żeby źle myślał o dziennikarzach, a nie o internaucie.
2. "Nigdy nie złożyłem wniosku o zasiedzenie"
Zdanie prawdziwe? Jeśli odczytać je literalnie, to tak. Kosturkiewicz nie złożył pisma. Ale przed sądem wnosiła o zasiedzenie (ustnie) reprezentująca go prawniczka, zmieniając jednocześnie stanowisko miasta przyjęte za kadencji burmistrza Cholewy. Mając na myśli drukowany kawałek papieru z nagłówkiem "wniosek" Kosturkiewicz nie kłamie. Ale prawdy też nie mówi.
Przedstawiony mechanizm burmistrz stosuje permanentnie na co dzień, w sprawach dużych i małych. Osoby nie potrafiące od razu wyłapać niuansów, którymi gra, często po jakimś czasie gorzko się rozczarowują. A potem wściekają. Zwłaszcza, że zdarza mu się zagalopować i cienką granicę przekracza. I pal sześć, gdyby w ten sposób psuł tylko opinię o sobie, ale niestety zachowanie to (połączone z szukaniem winy zawsze u innych) powoduje, że rośnie krąg osób, które uważają, że z burmistrzem nie sposób współpracować. Atmosfera w mieście coraz bardziej się psuje, bo nowa władza zamiast łączyć wokół pożytecznych idei, celuje głównie w dzieleniu i poróżnianiu.
Swoją drogą niedawno mieliśmy przykład, jak można obronić się przed praktykami burmistrza. Pokazał to Ryszard Januszek, żołnierz prawdziwy (major w stanie spoczynku), który gdy zaczął być w nieelegancki sposób podgryzany, poprosił B. Kosturkiewicza, by ten "nie wycierał sobie gęby jego nazwiskiem". Poskutkowało.
Oczywiście niesprawiedliwą byłaby ocena, że przez słowne gierki obecnego burmistrza w mieście nic się nie robi, a Solny Gród podupada. Przecież kontynuowane są prace inwestycyjne na drogach i chodnikach, obecna władza dzięki dobrej koniunkturze gospodarczej ma zresztą na te cele kilkakrotnie więcej pieniędzy niż poprzednia. W rozwoju się na pewno w tej kadencji nie cofniemy (choć być może przez wewnętrzne niesnaski przegapimy kilka szans), kilka ważnych inwestycji powinno udać się zrealizować.
Przypominam jednak, że poprzedniemu burmistrzowi mającemu na koncie bardzo wymierne sukcesy jak choćby pozyskanie dla Bochni 10 mln euro z Funduszu Spójności, społeczeństwo "podziękowało", bo postrzegało go - mniej lub bardziej słusznie - za aroganta, nieumiejącego rozmawiać z mieszkańcami. Działania na rzecz rozwoju miasta ludzie uważają bowiem za "psi obowiązek" władzy, a bardzo ważne jest dla nich, jak ta władza zachowuje się wobec nich w bezpośrednich kontaktach.
I tu zła wiadomość dla B. Kosturkiewicza - po ledwie 1,5 roku rządów tzw. ulica coraz częściej komentuje jego poczynania w "prostych, żołnierskich słowach". Czy gospodarz Bochni potrafi wyciągnąć wnioski i wykorzystać resztę kadencji do budowania zgody?
wyślij drukujr e k l a m a

Komentarze
Bochni@nin - wydawca portalu Bochnianin.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
kończcie to !
212.160.XX.XX
2008-05-09 12:07:40
Dajcie już spokuj! Bochnianin stał sie bardziej polityczny niż sam Burmistrz, a Burmistrz zajoł się prostowaniem informacji Bochnianina. Ludzi wasza pyskówka naprawde nie interesuje. Wagrzniejsze są miejsca parkingowe drogi itd, niż Wasze wspólne "oczywiste oczywistości "
qwerty
83.15.XX.XX
2008-05-09 12:14:09
Panie Tomek,
Bronisz się Pan gorzej od Burmistrza, odgrzewasz stare kotlety, tak jakbyś miał "złe sumienie" wobec sprawy - patrz pkt 1.
Albo się prowadzi portal i bierze za nią pełną odpowiedzialność albo puszczamy wszystko na żywioł, niech się wiara bawi i daje upust swoim frustracjom po odejściu Wojtka.
Proszę mi odpowiedzialnie wyjaśnić, że celowo nie puściliście obraźliwy post??? Moderator ma obowiązek sprawdzić potencjalne posty zanim ukażą się publicznie!!! Czyż nie?

Laik
83.25.XX.XX
2008-05-09 12:18:12
Ani miasto ani powiat nie ma szczęścia we władzach w tej kadencji.
Pocieszeniem jest to, że jeszcze tylko albo aż dwa lata. Szkoda, bo to są najlepsze czasu na pozyskanie środków z UE ale nam ta szansa przejdzie chyba koło nosa.
A co do elokwencji to obydwaj panowie mają szczególny dar mówienia albo o niczym albo tak, żeby koto do góry ogonem wykręcić.
qwerty
83.15.XX.XX
2008-05-09 12:19:30
c.d.
Czy było przepraszam?

darek
77.65.XX.XX
2008-05-09 12:33:03
znakomity tekst, popieram w 100%
JULEK
87.205.XX.XX
2008-05-09 12:44:45
PROPONUJę REFERENDUM I NOWE WYBORY BURMISTRA.PIS-owczyki.KOGO WYśCIE WYBRALI?
Obserwator.
81.190.XX.XX
2008-05-09 12:59:59
Pan burmistrz nie potrafi współpracować z nikim. Wzorem dla niego jest PiS i jego wodzowie, bracia Kaczyńscy. Obserwator.
wazny
83.12.XX.XX
2008-05-09 13:03:42
Bardzo trafny felieton
Brawo
Wiecej takich tekstów, które odsłaniaja prawdziwe oblicze burmistrza
Moze on sam sie w koncu opamieta...
qwertz
83.8.XX.XX
2008-05-09 13:20:09
post sie ukazal jak jeszcze nie bylo wstepnej moderacji (CzB ma tak do dzis)
Emilio
134.146.XX.XX
2008-05-09 13:27:18
Ladnie napisane! Tylko burmistrzunio jest typem tego rodzaju, ze do niego taka odezwa nie trafi - tak jak do jego partyjnego mentora malego jarka (do Nauczyciela: specjalnie pisze o nich z malej litery, bo na duza nie zasluguja). B.K. jest po prostu typem zawzietego pieniacza, osoba skrajnie konfliktowa, nieskora do kompromisu, z wybujalym ego, bezkrytyczna w stosunku do siebie samego, a w dodatku bardzo kiepskim fachowcem, jesli chodzi o niuanse zarzadzania miastem.
radny miejski E.K.
83.25.XX.XX
2008-05-09 13:33:03
Oj! nieciekawie rozpoczął się maj 2008 roku. Wszystkiemu winna jest pogoda, ot taka sobie... Pozytywnych impulsów znikąd. Część winy biorę na siebie, gdyż nie zorganizowaliśmy pochodu 1-szo Majowego. Obchody Święta 3-go Maja zdominowało 5 przemówień o tym samym = o "zbawiennych" dla Państwa Polskiego skutkach Konstytucji Majowej. Nie wdając się w szczegóły - medialnie znowu zawrzało, głównie na portalu Bochnianin, choć nie tylko. Powróciła sprawa kamienicy przy ul. Św.Kingi i BKS-u (w grudniu ub.
radny mieski E.K. c.
83.25.XX.XX
2008-05-09 13:54:01
podczas obrad Sesji Rady Miejskiej rozpatrywano sprawy sportu (uważam, że zbyt płytko i pobieżnie). Z powyższych informacji dowiaduję się, że nawet w sprawach sportu w Bochni nie może być normalnie, cytuję za artykułem "Atmosfera w mieście coraz bardziej się psuje, bo nowa władza zamiast łączyć wokół pożytecznych idei, celuje głównie w dzieleniu i poróżnianiu" i na koniec pytanie "Czy gospodarz Bochni potrafi wyciągnąć wnioski i wykorzystać resztę kadencji do budowania zgody?" Publicznie zadaję to 
radny miejski E.K. c
83.25.XX.XX
2008-05-09 14:20:38
pytanie Burmistrzowi Kosturkiewiczowi. Dalej chcę wierzyć w możliwość współdziałania jako jeden z trzech radnych wybranych z Komitetu Wyborczego Bochnia i Ziemia Bocheńska RAZEM. Szczerze mówiąc, jako członka SLD, w kwestiach ideologicznych a i politycznych z Burmistrzem, który w niektórch zachowaniach dorównuje głównym ideologom PIS różni mnie prawie wszystko. To jednak nie może być przeszkodą do porozumiewania się w ważnych dla Bochni sprawach. Bogdan! "Nie idźcie tą drogą!"
xxx
77.65.XX.XX
2008-05-09 14:53:11
Panie Eugeniuszu! A ile to razy zagłosował pan przeciw uchwałom pana burmistrza? Po to wybieramy radnych ,by nie zwalali winy na pogodę i niekorzystny biomet, ale żeby działali!!! Także na sesji rady. To nie sztuka pisać na portalu, ale głośno mówić na sesjach. Ale w jednym trzeba oddać Panu sprawiedliwość- podpisuje się Pan swoimi inicjałami. 
xxx
77.65.XX.XX
2008-05-09 14:54:19
Panie Tomku! Wysmjenity artykuł. Gratuluję
zxcv
77.65.XX.XX
2008-05-09 18:02:25
brawo
felietonista
83.25.XX.XX
2008-05-09 18:31:40
swietny felieton...!!!!dawno nie czytalam tak dobrego felietonu..w porownaniu do blogow Rzepeckiego -ktore sa o niczym vide warto byc pprzyzwooitym polakiem albo jakis jeszcze inny w stylu chory na władze itd...są i kiepsko zbudowane i bez jakiegos sensownego przeslania -czasami nie wiadomo o co mu chodzi... TEN JEST SWIETNY....
felietonista
83.25.XX.XX
2008-05-09 18:34:11
nie bede oceniac tego jak zachowuje sie burmistrz Kosturkiewicz...nie mialam z nim kontkatu bezposredniego ale wybieram sie do UM aby przedstawić burmistrzowi pewną sprawę...wiec bede miala okazję go poznac blizej....zobaczymy jak ja rozpatrzy...będę oceniac po efektach
ble
83.25.XX.XX
2008-05-09 19:04:43
takie pytanko P. radczyni jest jedynym prawnikiem w mieście?? 
do radnego E.K.
77.65.XX.XX
2008-05-09 21:09:56
Pragnę Panu przypomnieć, że radni też mają obowiązek dbać o miasto (zresztą tak jak my wszyscy, tylko Wy macie do tego lepsze instrumenty). Dlatego twierdzę, że rada miejska jest po części winna sytuacji jaka obecnie istnieje w mieście.Gdzie jest opozycja, gdzie rzeczowa dyskusja na sesjach, na komisjach, gdzie pytania do burmistrza, etc. Obecne sesje, to NUDA! Przyjść, podnieść kilka razy rękę, zjeść słone paluszki, popić mineralną i zgarnąć dietę! Weźcie w końcu odpowiedzialność na siebie!
Naja
83.25.XX.XX
2008-05-09 22:02:43
Emilio, świetna i trafna diagnoza, nic dodać nic ująć . Pełen szacunek ! kimkolwiek jesteś. A ja chciałabym podkreślić ostatnie zdanie - burmistrz jest faktycznie beznadziejny merytorycznie, chociaż chciałby robić wrażenie że ma doktorat z prawa a nie z zupełnie czego innego. Ta jego definicja "pełnomocnika" świadczy o godnym politowania braku podstawowej wiedzy lub co gorsze niezrozumieniu prostych przepisów. 
do "radny miejski E.
83.25.XX.XX
2008-05-10 00:29:29
gienek chłopie widze ze ty umiesz tylko na portalu sie wypowiadac jako "anonimowy" komentator!! pisz felietony i wyrazaj swoje opinie bo jakby nie patrzac jestes osoba publiczna i posrednio badz bezposrednio odpowiadasz za to bagno! niech Pan Stodolny udostepni Ci miejsca na felieton, sadze ze spokojnie by sie zgodzil. a tak to umiesz sie tylko podpinac pod czyjes mysli! pozdrawiam Gienku!
rzepak
212.160.XX.XX
2008-05-10 11:19:00
Była kiedys akcja Rz...ki na burmistrza - to teraz Sto...y na burmistrza

to juz nudne
83.8.XX.XX
2008-05-10 13:51:26
to jest już nudne 
ach
195.116.XX.XX
2008-05-10 14:15:04
Stodolny po prostu NIE ZMIENIA ZDANIA. I za to go doceniajcie: że wciąz trwa przy swoim, a nie lata z kwiatka na kwiatek wg widzimisię tego u którego moze wskórać więcej
I Panie rzepak... kiedyś Rz. był anty-burmistrzowski, a teraz z racji pzrekonań politycznych jest to St. Chyba normalne w świecie mediów.

zbulwersowany!
83.25.XX.XX
2008-05-11 10:40:57
dodalem komentarz przedwczoraj na temat Pana Gienka i nie ma go! cenzura?! niekogo nie obrazalem w nim!
Emonacz
77.65.XX.XX
2008-05-12 08:04:40
Panie Tomku zyletki mozna kupic w kazdym kiosku do golenia i nie tylko. Wylal pan juz swoje zale teraz jak na EMO przystalo do roboty :D:D:D
N.
83.25.XX.XX
2008-05-13 17:36:58
Kiosk do golenia? A co to takiego?
nina
77.65.XX.XX
2008-05-13 20:47:50
Panie Tomku gratuluję felietonu, wkońcu ktos wyjaśnia sprawę jasno. 
wlibury
83.25.XX.XX
2008-05-14 08:30:24
Nie ma się czym zachwycać.Czy to felieton czy też nie felieton... po prostu publiczne obrzucanie się mięchem, ale w wyważonych porcjach (czyli bez potrzeby cenzurowania wypowiedzi).
Bochnianin jaki jest każdy widzi, kazdy tez widzi jaki jest burmistrz...wszędzie jest tendencyjnie,każdy próbuje swoich zwolenników zyskać.Trzeba wnioski powyciagać i zupełnie przestać sie tym interesować i po prostu omijać pewne wątki na portalu - szkoda nerw.
najlepiej to sie z bochni na wieś wyprowadzić...
wilbury
83.25.XX.XX
2008-05-14 08:32:44
no i tak jest, ze wystarczy parę zdań sklecić, czy to rednacz, czy były starosta, czy tez forowany snajper i już zwie sie to felietonem... jakie miasto takie felietony, szkoda czasu panowie szlachta
nyo
83.25.XX.XX
2008-05-22 17:44:18
proponuje panu Stodolnemu szukac nowej pracy gdyz 'portal' bochnianin może niebawem upaść. Zamiast być pierwszym źródlem informacji stał się prymitywnym blogiem w którym dowiadujemy się o PRYWATNYM konflikcie burmistrza z red.nacz. Trzeba odpowiedziec sobie na pytanie CZY JEST TO SPRAWA MIASTA CZY SPRAWA OSOBISTA OSÓB KTÓRYCH TO DOTYCZY (w ilosci 2).
żenada.
smookey
83.25.XX.XX
2008-05-22 19:34:57
a przeczytales ty caly tekst? bo chyba nie, albo nie zrozumiales sedna... żenada :D
nyo
83.25.XX.XX
2008-05-23 12:49:28
@ smookey - nie przeczytałem, zawsze oglądam tylko obrazki tu zrobiłem tak samo.























