Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowała, że do końca 2024 roku planuje ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 17 mld zł, na zadania realizowane w całej Polsce, w tym kontynuację budowy największego połączenia kolejowego w Małopolsce czyli linii Podłęże-Piekiełko.
W trzecim kwartale tego roku ma zostać ogłoszone postępowanie na budowę odcinka Limanowa – Tymbark, wcześniej zapowiadano, że nastąpi to w marcu. Z kolei przetargów na odcinki: Tymbark-Limanowa oraz odcinka Podłęże – Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże należy spodziewać się w IV kwartale tego roku.
Powstanie linii kolejowej na odcinku Podłęże-Gdów zakłada powstanie dwóch peronów przystankowych (Wiatowice i Zagórzany-Zręczyce) oraz stacji kolejowej i placu przeładunkowego w Gdowie. Przewidywany czas przejazdu pociągu pasażerskiego na tym odcinku, to około 25-30 minut.
Obecnie trwają prace budowlane na czterech fragmentach linii kolejowej 104 „Chabówka-Nowy Sącz”. Tam powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Jego budowa rozpocznie się w 2025 roku i potrwa 10 miesięcy. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.