Parafia św. Mikołaja w Bochni miała otrzymać pół miliona złotych dotacji na remont ogrodzenia wokół świątyni – ale nie dostanie. Sprawa wzbudziła emocje i kontrowersje podczas niedawnej sesji rady miasta, także w internetowych komentarzach trwa szukanie winnych. W ocenie sytuacji może pomóc kalendarium zdarzeń, które magistrat przygotował w odpowiedzi na interpelację radnego.
W sierpniu radny Ireneusz Sobas (PiS) złożył w magistracie interpelację ws. szczegółowej informacji na temat „działań podjętych do chwili obecnej przez Urząd Miasta Bochnia i podmioty trzecie” w zakresie uchwały dotyczącej udzielenia parafii dotacji w wysokości 0,5 mln zł na remont ogrodzenia Bazyliki pw. św. Mikołaja w Bochni.
Odpowiedź datowana jest na 26 sierpnia.
Kalendarium zdarzeń w sprawie udzielenia dotacji na remont budowlano-konserwatorski muru przy Bazylice św. Mikołaja (poniżej cytujemy w całości kalendarium przytoczone w odpowiedzi na interpelację radnego; dokument podpisała burmistrz Bochni Magdalena Łacna):
- „Rozmowy z Parafią rozpoczęły się na przełomie lutego i marca 2023 r.
- 10 marca 2023 wpłynął z Parafii pierwszy szkic wniosku o udzielenie dotacji wg wzoru z Uchwały Rady Miasta Bochnia Nr XXXII/307/21 z dnia 27 maja 2021 r.
- Skorygowany wzór wniosku bez wymaganych Uchwałą załączników Parafia złożyła 30 marca 2023 r.
- 31 marca 2023 r. Gmina Miasto Bochnia złożyła wniosek nr RPOZ/2022/95/PolskiŁad na dofinansowanie projektu „Remont budowlano-konserwatorski muru przy Bazylice św. Mikołaja”
- 27 lipca 2023 r. Gmina Miasto Bochnia otrzymała zawiadomienie o udzieleniu wstępnej promesy do realizacji zadania inwestycyjnego. Od tej daty do 29 lipca 2024 r. przyszły Beneficjent (Parafia) miała obowiązek ogłoszenia postępowania zakupowego w celu realizacji projektu.
- W lutym 2024 Rada Miasta Bochnia przyjęła uchwałę Nr LXVI/686/24 Rady Miasta Bochnia z dnia 29 lutego 2024 r. sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane wraz załącznikami.
- W marcu 2024 r. odbyła się wizyta Burmistrza, Skarbnik oraz Naczelnika IRMiZ w siedzibie Parafii.
- Po wcześniejszych ustnych ponagleniach 27 maja 2024 r. dostarczono do kancelarii parafialnej pismo z prośbą o złożenie wniosku i niezbędnych załączników w terminie do 3 czerwca 2024 r. Dokumenty nie wpłynęły.
- 12 czerwca wysłano kolejne ponaglenie drogą mailową.
- 27 czerwca 2024 r. Rada Miasta Bochnia podjęła uchwałę o przyznaniu dotacji celowej w kwocie 500 tys. zł dla Parafii.
- 22 lipca 2024 r. po telefonicznych upomnieniach wysłano pisemne wezwanie do dostarczenia dokumentów niezbędnych do ogłoszenia postępowania zakupowego tj. treści zapytania ofertowego, kompletnej dokumentacji technicznej, wymagań zamawiającego co do wykonania przedmiotu zamówienia wszelkich innych dokumentów niezbędnych do publikacji postępowania zakupowego.
- 26 lipca 2024 r. pełnomocnik Parafii dostarczył tekst zapytania ofertowego z oświadczeniem, że do 26 lipca 2024 r. Parafia rozpocznie postępowanie zakupowe.
- 26 lipca 2024 r. Biuro projektowe przesłało niezatwierdzony projekt budowany.
- 29 lipca 2024 (godz. 13:34) otrzymaliśmy od Parafii projekt umowy o roboty budowlane – jeden z brakujących załączników do postępowania zakupowego oraz formularz ofertowy.
- 29 lipca 2024 (godz. 14:22) w korespondencji mailowej od pełnomocnika Parafii zostaliśmy poinformowani, że na tamtą chwilę nie jest w stanie uzyskać pozwolenia budowlanego oraz pozwolenia konserwatorskiego.
- 29 lipca 2024 r. (15:42) złożono wniosek o zmianę inwestycji objętej dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Polski Ład na odwodnienie i zabezpieczenie przeciwwilgociowe Domu Matejki w Bochni. Zachodziła uzasadniona obawa o utratę możliwości realizacji jakiejkolwiek inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
- 2 sierpnia dostarczono do Parafii pismo o utracie ważności promesy wstępnej RPOZ/2022/95/PolskiLad
- 2 sierpnia 2024 r. drogą mailową pełnomocnik Parafii przesłał pozwolenie konserwatorskie”.
Czytaj również: