Jeszcze tylko do piątku 25 października 2024 r. w Domu Bochniaków dostępna będzie wyjątkowa wystawa “”Najpiękniejszy z portretów Matejki” – o Stanisławie Serafińskiej w stulecie śmierci”.
Została ona przygotowana przez Agnieszkę Opiołę, p.o. kierownika Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka” w Nowym Wiśniczu, Oddział Muzeum Ziemi Tarnowskiej oraz Marię Domańską, wieloletnią kustosz “Koryznówki”.
Wystawa skupiona jest wokół bohaterki najsłynniejszego portretu Jana Matejki “Kasztelanka” – Stanisławy Serafińskiej – córki Joanny z Giebułtowskich i Leona Serafińskiego, siostrzenicy Teodory Matejkowej. Matejko z rodziną bywał w domu Serafińskich częstym gościem. Namalował Kasztelankę w marcu 1876 roku. Stanisława Serafińska, późniejsza autorka wspomnień rodzinnych, była też wybitną kronikarką Wiśnicza i Bochni drugiej połowy XIX stulecia, uwieczniając na kartach dzienników ówczesną codzienność bocheńszczyzny, co dzisiaj stanowi bardzo cenny materiał źródłowy do wielu badań historyków.
Sercem wystawy jest po raz pierwszy publicznie prezentowany haft, będący wierną kopią zaginionego po II wojnie światowej oryginalnego obrazu Matejki “Kasztelanka”. Imponujący haft jest dziełem Janiny Panek, autorki m.in. słynnej, równie wiernie wyhaftowanej kopii “Bitwy pod Grunwaldem”.
Wernisaż wystawy odbył się w Domu Bochniaków pod koniec września. Wystawę można zwiedzać codziennie od 12:30 do 16:30 w Domu Bochniaków (Rynek 2, I piętro) do 25 października. Możliwe jest też zwiedzanie po uzgodnieniu telefonicznym pod numerem 787837988.
Wystawa ta jest cenna nie tylko ze względu na wyjątkowość historii Stanisławy Serafińskiej, ale też ze względu na fakt, że jest to jedyna okazja w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy na poznawanie historii wiśnickiej “Koryznówki”, w której częstym gościem był Jan Matejko. Koryznówka bowiem jest w trakcie procedury zmiany właściciela i wchodzenia w strukturę Muzeum Ziemi Tarnowskiej, a także przed planowanym remontem przystosowującym zabytkowy dworek do niezbędnych wymogów bezpieczeństwa. Wystawa ubogacona jest zbiorami “Koryznówki”, niektórymi prezentowanymi publicznie po raz pierwszy.
Wstęp wolny.