R e k l a m a

Brzesko. Oficjalnie otwarto 3 km odcinek „sądeczanki” – ZDJĘCIA

-

W piątek oficjalnie otwarto 3 km odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska, która łączy rondo w Jasieniu na DK94 z nowym rondem w Okocimiu na DK75. Droga usprawni przejazd w kierunku Sądecczyzny i odciąży centrum miasta. Jest to równocześnie pierwsza część nowej „sądeczanki”. Decyzję środowiskową dla pozostałego – 47 km odcinka tej drogi – uzyskano w grudniu 2024 r.

Dwie jezdnie po dwa pasy i jeszcze rezerwa

Nowa droga w bezkolizyjny sposób łączy rondo w Jasieniu na „starej czwórce” z nowo wybudowanym rondem nad Uszwicą w Okocimiu. Dzięki temu kierowcy ominą ulice Kościuszki, ks. Popiełuszki i Mickiewicza, z których każdego dnia korzysta prawie 23 tys. samochodów.

W ramach inwestycji powstał wiadukt o długości 40 m – biegnie nim nad obwodnicą ul. Pomianowska. Nad Uszwicą zbudowano dwa mosty, a na całej trasie sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Zbudowano też zjazd w kierunku Szpitala Powiatowego, z którego będą w przyszłości korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna. Przebudowano sieć energetyczną średniego i niskiego napięcia, sieć sanitarną, teletechniczną, wodociągową i gazową.

Nowa trasa ma dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Dziś kończy się z obu stron rondami, ale zostawiono w tych miejscach rezerwę na budowę estakad. Będą one mogły powstać, kiedy ruszy budowa dalszego odcinka „sądeczanki”. Wtedy kierowcy jadący trasą DK75 od autostrady A4 nie będą wjeżdżać na żadne z rond, lecz przejadą nad nimi.

Kilka słów o inwestycji

Obwodnica Brzeska była jedną z krótszych realizowanych przez GDDKiA w ostatnim czasie inwestycji, ale równocześnie na odcinku 3 km występowało wiele trudności, wiążących się szczególnie z kwestiami terenowymi i infrastrukturalnymi.

W Jasieniu droga biegnie na wysokości 270 m n.p.m., a następnie teren szybko opada w kierunku Uszwicy do poziomu 220 m. Tak duże różnice, na tak krótkim odcinku trasy zmusiły nas do przeprowadzenia wielu prac ziemnych. W Jasieniu wykopaliśmy 330 tys. m3 ziemi, żeby obniżyć drogę, a wzdłuż rzeki przygotowaliśmy nasyp, żeby z kolei podnieść przebieg odcinka drogi. Na te prace zużyliśmy 165 tys. m3 gruntu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Teren budowy to w dużej mierze grunty pylaste, które na skutek nawet niewielkich opadów stawały się w praktyce masami błota, co w wielu przypadkach uniemożliwiało prowadzenie robót. – Dodatkowo, w ramach prac związanych z przebudową infrastruktury, dłużej niż pierwotnie planowaliśmy trwały procedury związane z siecią wodociągową. Te dwa czynniki w największym stopniu przyczyniły się do przesunięcia terminu oddania trasy – wyjaśniła GDDKiA.

Obwodnica Brzeska powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Prace wykonywała firma Eurovia Polska. Ich koszt to 117,5 mln zł.

PODOBNE ARTYKUŁY

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia

Bieżący miesiąc