Własna działalność gospodarcza jest dla wielu osób świetną opcją, szczególnie dla tych, którzy cenią sobie elastyczną pracę i zajmują się freelancem albo pragną sprzedawać swoje produkty czy usługi. Sprawdź, jak samodzielnie założyć działalność i czy tak naprawdę potrzebujesz pomocy księgowego!

Samodzielna rejestracja krok po kroku
Na początku zdecyduj, czy chcesz założyć firmę przez internet, czy udać się osobiście do urzędu miasta lub gminy. Ta druga opcja bywa nieco bardziej czasochłonna, podczas gdy online jesteś w stanie zamknąć sprawę w kilkanaście minut.
Na stronie CEIDG znajdziesz formularz, który musisz wypełnić, a do podpisania go potrzebujesz profilu zaufanego albo podpisu kwalifikowanego. Do wypełniania przygotuj:
- Twój PESEL i NIP jeżeli już go masz,
- wybraną przez Ciebie nazwę firmy,
- rodzaj opodatkowania (liniowy, ryczałt, itd.),
- decyzję o odliczaniu VAT (bądź nie),
- adres, pod którym będziesz prowadzić działalność.
Cała procedura jest darmowa, a więcej o wypełnianiu dowiesz się tutaj: https://aleo.com/pl/blog/jak-zalozyc-dzialalnosc-gospodarcza-przewodnik-krok-po-kroku/.
Księgowość – konieczność, czy wygoda?
Rejestracja firmy jest procesem relatywnie prostym, choć kontakt z księgowym pomoże Ci określić, na jaką formę rozliczeń podatków warto się zdecydować – nie każda opcja będzie dla Ciebie tak samo opłacalna, jak inne.
Tak naprawdę księgowy jest istotny już po rejestracji – to osoba, która pomoże Ci w rozliczeniach, w opłacaniu składek ZUS, podatków, w prowadzeniu ewidencji i wszystkim tym, w czym laik może się pogubić.
Nie jest to konieczność, ale duża wygoda, szczególnie jeżeli planujesz odliczać VAT, dokonywać skomplikowanych transakcji czy zatrudniać pracowników. Jeśli Twoja firma to jednoosobowa działalność z jedną fakturą miesięcznie i prostym rozliczeniem, np. ryczałtem, być może poradzisz sobie samodzielnie z pomocą dobrej aplikacji do księgowości.
Ceny za biuro rachunkowe są różne, zaczynają się od około 200 złotych miesięcznie za niewielką ilość dokumentów.
Co jeszcze ogarnąć na start?
Kiedy założysz działalność, masz 7 dni na to, by zgłosić się do ZUS jako płatnik składek – musisz to zrobić osobno, poza formularzem CEIDG. Warto jest także założyć konto firmowe w banku, co nie jest obowiązkowe, ale bardzo wygodne. Dzięki temu unikniesz chaosu i skutecznie oddzielisz wydatki firmowe od osobistych.
Warto także korzystać z aplikacji, które przypomną Ci o ważnych terminach, szczególnie jeśli nie zdecydujesz się korzystać z pomocy biura rachunkowego. Prowadzenie firmy w pojedynkę naprawdę jest możliwe, wymaga jednak skrupulatności i sumiennego przyłożenia się do kwestii rozliczeń. Prawo określa bowiem konkretne daty i dokumenty, które muszą być złożone w czas – inaczej grożą Ci kary finansowe.
Życzymy powodzenia – pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, a doświadczenia nabiera się w trakcie prowadzenia firmy. Za jakiś czas z uśmiechem spojrzysz na swoje początkowe dylematy!