Posłanka PO z naszego okręgu wyborczego Urszula Augustyn zaapelowała dziś do rodziców, by nie wypisywali dzieci z zajęć z edukacji zdrowotnej. – Jak nie położymy dziś wszyscy rąk na pokład, sytuacja ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi będzie się tylko pogarszała – stwierdziła.
Na briefingu prasowym zorganizowanym w Tarnowie Urszula Augustyn zwróciła uwagę, że jak dzieje się coś złego to pierwsze padają pytania „gdzie była szkoła i czemu nie reagowała” i jak dodała, to właśnie przedmiot „Edukacja Zdrowotna” da dzieciom narzędzia do radzenia sobie w kryzysie.
Posłanka podkreśliła, że na lekcjach edukacji zdrowotnej młodzież dowie się np. o zdrowym odżywianiu, pozytywnych efektach aktywności fizycznej, przeciwdziałaniu hejtowi oraz rozróżnianiu rzetelnych informacji od fake newsów. Wyraziła przekonanie, że program został dostosowany wiekowo — wprowadza się go od klasy 4 szkoły podstawowej — i że dostarczanie wiedzy może zapobiec dramatom. Jej zdaniem, wkrótce okaże się, że korzyści z tego przedmiotu przewyższają obawy osób, które go krytykują.
Kontrowersje wokół przedmiotu
Nowy przedmiot od początku wzbudza emocje. Najwięcej zastrzeżeń formułują przedstawiciele Kościoła katolickiego oraz część polityków prawicy. Padają oskarżenia, że edukacja zdrowotna ma prowadzić do „seksualizacji dzieci”, podważać tradycyjny model rodziny czy przemycać treści ideologiczne, w tym związane z tematyką LGBT. Episkopat zachęca wręcz rodziców, aby wypisywali swoje dzieci z zajęć.
Krytycy obawiają się także, że omawianie kwestii dojrzewania i zdrowia seksualnego może być dla uczniów zbyt wulgarne lub zbyt szczegółowe, a program nie będzie respektował wartości wyznawanych w domach rodzinnych.
Zwolennicy reformy podkreślają jednak, że przedmiot został zaplanowany w sposób dostosowany do wieku uczniów i obejmuje szeroki wachlarz tematów, od zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, przez zdrowie psychiczne, aż po bezpieczeństwo w internecie. Według ekspertów, takie podejście może realnie poprawić dobrostan młodzieży i zapobiec wielu problemom zdrowotnym oraz społecznym.
Przykłady zagadnień z edukacji zdrowotnej
- Zdrowie fizyczne i odżywianie
- jak układać zbilansowaną dietę,
- jakie napoje i produkty są szkodliwe (np. napoje energetyczne),
- jak czytać etykiety produktów,
- higiena snu,
- profilaktyka otyłości i chorób cywilizacyjnych.
- Aktywność fizyczna
- ile ruchu potrzebuje dziecko i nastolatek,
- przykłady ćwiczeń poprawiających kondycję,
- korzyści dla zdrowia i samopoczucia z uprawiania sportu.
- Zdrowie psychiczne i społeczne
- radzenie sobie ze stresem,
- gdzie szukać pomocy w kryzysie,
- jak rozpoznawać objawy depresji czy lęku,
- znaczenie relacji i komunikacji w grupie.
- Bezpieczeństwo i internet
- jak chronić się przed hejtem,
- rozpoznawanie fake newsów i dezinformacji,
- higiena korzystania z sieci i urządzeń cyfrowych,
- zapobieganie uzależnieniom od internetu i gier.
- Dojrzewanie i zdrowie seksualne (w szkołach podstawowych i średnich, dostosowane do wieku)
- zmiany w okresie dojrzewania,
- higiena osobista,
- odpowiedzialność w relacjach,
- profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową,
- wiedza o płodności i antykoncepcji.
- Zdrowie środowiskowe
- wpływ zanieczyszczeń powietrza i smogu na zdrowie,
- oszczędzanie wody i energii,
- zdrowe miejsce do nauki i odpoczynku.
- System ochrony zdrowia (w szkołach ponadpodstawowych)
- jak działa NFZ,
- jakie prawa ma pacjent,
- jak korzystać z pomocy psychologa, lekarza rodzinnego czy szpitala.