R e k l a m a

🔴 Bochnia dopłaci 1 mln zł do odbioru odpadów komunalnych. Jak głosowali radni? – RELACJA Z SESJI

-

Bocheńscy radni zaakceptowali przesunięcia w tegorocznym budżecie, dzięki którym 1 mln zł trafi do systemu odbioru odpadów komunalnych. Dodatkowe środki są konieczne, ponieważ rzeczywisty tonaż odpadów znacząco przekroczył wcześniejsze prognozy. Głosowania nie były jednomyślne – uchwałę o dopłacie do systemu gospodarowania odpadami poparło 12 radnych, a 8 wstrzymało się od głosu, natomiast uchwałę zmieniającą tegoroczny budżet poparło 8 radnych, 3 było przeciw, a 10 wstrzymało się od głosu.

Jak już informowaliśmy Bochnia musi dopłacić 1 mln zł do systemu gospodarowania odpadami, ponieważ rzeczywista ilość odpadów znacząco przekroczy zakładane 8 tys. ton rocznie, a wpływy z opłat mieszkańców okazały się niewystarczające. Brakujące środki mają zostać pokryte z przesunięć w budżecie, głównie kosztem części inwestycji drogowych i wydatków sprzętowych (wykaz zadań poniżej).

Kluczowe uchwały i stanowisko komisji

W środę w bocheńskim magistracie odbyła się sesja nadzwyczajna poświęcona przede wszystkim kwestii dopłaty do systemu gospodarowania odpadami. Najpierw procedowano uchwałę dotyczącą pokrycia części kosztów odbioru odpadów z dochodów własnych miasta, a następnie uchwałę zmieniającą tegoroczny budżet. Pierwsza stanowi podstawę dopłaty, druga wprowadza konkretne przesunięcia finansowe.

Sesję poprzedziło posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, podczas którego radni zaopiniowali oba projekty uchwał. W przypadku uchwały o dopłacie 1 radny zagłosował „za”, a 4 wstrzymało się od głosu. Uchwała dotycząca zmian w budżecie uzyskała 2 głosy „za” i 3 „wstrzymujące się”.

Zestawienie ilości odpadów w latach 2023-2025

Radni komisji finansów otrzymali szczegółowe zestawienia dotyczące ilości odpadów odebranych od mieszkańców w 2023 i 2024 roku oraz do października 2025 r. (w Mg, miesięcznie, z podziałem na frakcje). Dane prezentujemy w poniższych tabelach.

2023 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń395,70043,660120,61024,960584,930
Luty337,48022,88097,93030,680488,970
Marzec406,93088,658123,31227,360646,260
Kwiecień375,236116,044110,94014,720616,940
Maj414,460216,060133,5005,525769,545
Czerwiec383,640163,480121,0000,414668,534
Lipiec389,600154,180158,4200,070702,270
Sierpień472,520220,220284,7600,080977,580
Wrzesień402,160194,000271,8700,220868,250
Październik411,760171,420124,8112,210710,201
Listopad378,160153,480114,04012,700658,380
Grudzień350,66045,660137,03023,680557,030
Suma 4 718,306 1 589,742 1 798,223 142,619 8 248,890
2024 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń412,98047,940128,62030,580620,120
Luty384,90067,520113,66025,360591,440
Marzec371,56087,720110,88017,060587,220
Kwiecień424,300180,540129,4607,300734,300
Maj413,060197,880127,7902,250740,980
Czerwiec381,180182,840116,8600,220681,100
Lipiec445,240187,300150,3800,100782,920
Sierpień433,670207,580199,2300,080840,480
Wrzesień403,980168,920332,8200,120905,840
Październik456,120204,660242,9102,140903,690
Listopad383,040140,420107,47011,900630,930
Grudzień428,62659,400127,02018,460615,046
Suma 4 938,656 1 732,720 1 887,100 115,570 8 634,066
2025 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń447,42046,880134,06024,080652,440
Luty357,74042,140103,95019,180523,010
Marzec387,00091,920111,34013,100603,360
Kwiecień428,400157,500130,2607,080716,160
Maj410,400225,500124,5501,330761,780
Czerwiec417,100229,380122,1400,420769,040
Lipiec476,360227,620258,4400,120962,040
Sierpień416,940182,980311,6600,000911,580
Wrzesień453,300198,100224,1400,020875,560
Październik459,600226,460261,6545,598947,714
Listopad0,0000,0000,0000,0000,000
Grudzień0,0000,0000,0000,0000,000
Suma 4 254,260 1 628,480 1 782,194 70,928 7 723,064

W systemie wciąż brakuje ok. 2,5 tys. osób

Dyskusja na sesji koncentrowała się na rosnących kosztach systemu gospodarki odpadami i konieczności dopłaty z budżetu miasta. Urzędnicy wskazali, że planowane dochody nie pokrywają realnych kosztów, a masa odpadów rok do roku rośnie. Wskazano też wpływ nowych obowiązków, m.in. wydzielenia odpadów tekstylnych oraz opóźnień systemu kaucyjnego.

Radni zgłaszali wątpliwości dotyczące liczby mieszkańców realnie uczestniczących w systemie. Wielokrotnie podkreślano, że część osób nie składa deklaracji i nie płaci opłaty, co generuje obciążenia dla pozostałych. Dyrektor Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Maciej Paruch poinformował, że w ostatnich miesiącach (od lutego br.) udało się „znaleźć” 240 nowych płatników, ale nadal brakuje ok. 2,5 tys. osób.

Duże poruszenie wywołała wypowiedź burmistrz Magdaleny Łacnej, która zasugerowała, że jedna z obecnych w sali osób złożyła korektę deklaracji śmieciowej, podając faktyczną liczbę mieszkańców swojego gospodarstwa domowego.

Pamiętam pierwsze sesje, kiedy państwo powiedzieliście, że cztery tysiące mieszkańców u nas w Bochni nie płaci za śmieci i tutaj wydział pana dyrektora Parucha bardzo się tym zajął. A ja chciałam tylko powiedzieć o jednym. Pan tutaj przewodniczący (Bogdan Kosturkiewicz – przyp. red.) mówi o uczciwości. Okazuje się, że na tej sali nie było uczciwych osób, które nie płaciły, czyli nie złożyły deklaracji śmieciowej i to się już udaje. Najpierw zacznijmy od siebie, a później szukajmy dalej – powiedziała Magdalena Łacna, burmistrz Bochni.

Radny Bogdan Kosturkiewicz dopytywał, o kogo konkretnie chodzi, jednak burmistrz Magdalena Łacna nie wskazała osoby, ograniczając się do stwierdzenia, że nie jest to nikt z pracowników urzędu.

Przypomnienie alternatywnych systemów i obniżki stawki

W dyskusji powrócił temat alternatywnych metod naliczania opłat. – System, z którego korzystamy jest jedną z możliwości naliczania opłaty. Są też systemy takie, które kosztami obciążają mieszkańców w uzależnieniu od zużycia wody, są też systemy mieszane – powiedział Jan Balicki, przewodniczący Rady Miasta Bochnia, pytając, czy magistrat rozważa wprowadzenie alternatywnego sposobu naliczania opłat.

Zwracano także uwagę na lutową decyzję rady, która obniżyła miesięczną stawkę z 35,50 zł do 33,50 zł (obowiązującą od 1 kwietnia 2025 r.). Uchwała nie spotkała się z jednomyślną aprobatą: za zmianą głosowało 14 radnych, 6 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Szczegółową relację z sesji oraz wyniki głosowania publikowaliśmy TUTAJ. Według wyliczeń miasta obniżka zmniejszyła wpływy budżetowe o około 500 tys. zł.

Wynik głosowania

Po zakończeniu dyskusji przeprowadzono głosowanie. Uchwała została przyjęta: 12 radnych było „za”, a 8 wstrzymało się od głosu.

Wynik głosowania uchwały ws. pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

ZA (12): Jan Balicki, Marek Bryg, Maciej Buszko, Andrzej Dygutowicz, Marcin Imiołek, Bogdan Kosturkiewicz, Barbara Kucharska, Jolanta Michałowska, Marek Rudnik, Ireneusz Sobas, Rafał Sroka, Barbara Szczygieł;

WSTRZYMALI SIĘ (8): Maciej Gawęda, Urszula Golińska, Katarzyna Korta-Wójcik, Roman Mocię, Sylwia Pachota-Rura, Grzegorz Pałkowski, Luiza Sawicka-Hofstede, Leszek Stabrawa;

NIE GŁOSOWAŁ (1): Patryk Salamon.

Dlaczego radny Patryk Salamon nie wziął udziału w głosowaniu? – Jako jeden z nielicznych radnych nie poparłem obu propozycji obniżki opłaty za śmieci, które pojawiły się na sesji Rady Miasta w lutym tego roku. Od początku uważałem, że były to propozycje czysto populistyczne, mające jedynie poprawić wizerunek Miasta, a jednocześnie niosące ryzyko konieczności późniejszej dopłaty do systemu. Dzisiejsza nadzwyczajna sesja, której celem było dołożenie 1 mln zł, tylko potwierdziła, że miałem wtedy rację – powiedział w rozmowie z Bochnianin.pl Patryk Salamon, dodając: – Gdyby nie ta symboliczna obniżka opłat, dziś podejmowalibyśmy uchwałę o przesunięciu nie 1 mln zł, lecz kilkuset tysięcy, co wskazywałoby, że system gospodarki odpadami jest bliski zbilansowania się.

Z jakich zadań ściągnięto środki?

Kolejnym punktem sesji była uchwała w sprawie zmian w tegorocznym budżecie miasta. Dokument przewiduje dopłatę 1 mln zł do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, którą pokryto poprzez przesunięcia środków z wybranych zadań inwestycyjnych.

Zmiany w wydatkach majątkowych Gminy Miasta Bochnia na 2025 rok obejmują:

Klasyfikacja
Dział / rozdział / paragraf
Treść Zmniejszenia (zł)
600 Transport i łączność -901 500,00
60016 Drogi publiczne gminne -901 500,00
6050 Modernizacja ul. Rzeźnickiej i Sądeckiej -240 000,00
6050 Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę nowego obiektu mostowego w ciągu ul. Staszica -61 500,00
6050 Przebudowa skrzyżowania ul. Matejki, ul. Świętokrzyskiej i ul. Krakowskiej -300 000,00
6050 Przebudowa ul. Łychów -300 000,00
752 Obrona narodowa -100 000,00
75295 Pozostała działalność -100 000,00
6060 Doposażenie baz magazynowych w sprzęt niezbędny do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych, zdarzeń masowych, wielkoobszarowych, gwałtownych zjawisk atmosferycznych -100 000,00
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa -185 000,00
75412 Ochotnicze straże pożarne -185 000,00
6060 Zakup średniego pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP Chodenice -185 000,00
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska -60 000,00
90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód -60 000,00
6050 Opracowanie dokumentacji projektowej budowy i przebudowy sieci kanalizacji opadowej ul. Hutnicza w Bochnia wraz z odprowadzeniem do potoku Babica -60 000,00
Ogółem wydatki gminy -1 246 500,00

Dyskusja skupiła się na przesunięciach środków w budżecie oraz opóźnieniach w realizacji inwestycji drogowych. Urzędnicy zapewniali, że prace zostaną przeprowadzone w przyszłym roku. W odpowiedzi na liczne wątpliwości radni jednogłośnie przyjęli wniosek, by sprawę szczegółowo przeanalizowała Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Pytanie o przetarg

Pojawiło się również pytanie nie dotyczące bezpośrednio przedmiotu dyskusji. – Proszę o wyjaśnienie wczorajszych słów medialnych (chodzi o komentarz dla Bochnianin.pl – przyp. red.), że rozstrzygnięcie przetargu przez panią doprowadzi do wymiernych korzyści dla finansów samorządu, bo ja tego nie potrafię zrozumieć – zapytał radny Marek Bryg.

Nie ja wybierałam firmę PUK Tamax, tylko komisja przetargowa. Firma PUK Tamax wyszła z ofertą brutto 9 672 750 zł, a konsorcjum BZUK–Ekombud z ofertą 11 847 892 zł. Jeszcze raz podkreślam: to nie ja jako burmistrz, czy jako Magdalena Łacna, wybrałam tańszą firmę PUK Tamax, tylko to jest po przetargu. Żeby to było zgodne z prawem, bo to jest najważniejsze dla mnie, mamy dwie opinie prawne. Jedną opinię prawną naszych prawników, a drugą opinię prawną pozyskaliśmy od kancelarii z zewnątrz. Obydwie opinie prawne mówią o tym, że firma PUK Tamax spełnia wszystkie warunki określone w przetargu, dlatego nie ma podstaw do odrzucenia tej firmy. Mówiąc o wymiernych kwotach, mówię o różnicy między jedną a drugą kwotą – odpowiedziała burmistrz Magdalena Łacna.

Radny Marek Bryg pozostał niezadowolony z odpowiedzi, a głos w sprawie – niejako w zastępstwie burmistrz – zabrał radny Bogdan Kosturkiewicz. – Nie ma żadnej korelacji, bo to mieszkańcy płacą oczywiście za wywóz śmieci. Nie ma żadnego zysku dla gminy, jest korzyść dla mieszkańców, jeśli firma będzie należycie wywiązywać się z umowy, którą podpisze – powiedział Bogdan Kosturkiewicz.

Wynik głosowania

Po zakończeniu debaty przystąpiono do głosowania. Uchwała uzyskała aprobatę 8 radnych, 3 było przeciwnych, a 10 wstrzymało się od głosu.

Wynik głosowania uchwały ws. zmiany uchwały budżetowej Gminy Miasta Bochnia na 2025 rok:

ZA (8): Jan Balicki, Maciej Buszko, Andrzej Dygutowicz, Roman Mocię, Sylwia Pachota-Rura, Marek Rudnik, Patryk Salamon, Leszek Stabrawa;

WSTRZYMALI SIĘ (10): Maciej Gawęda, Urszula Golińska, Marcin Imiołek, Katarzyna Korta-Wójcik, Bogdan Kosturkiewicz, Barbara Kucharska, Jolanta Michałowska, Luiza Sawicka-Hofstede, Rafał Sroka, Barbara Szczygieł.

PODOBNE ARTYKUŁY

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia