Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna im. Stefana Szumana w Bochni obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia. Z tej okazji we wtorek 10 marca w kinie Regis zorganizowano konferencję pt. „Dziecko – wyzwaniem XXI wieku”. Na czwartek planowano jeszcze spotkanie jubileuszowe, ale uroczystość odwołano z powodu pogarszającej się sytuacji związanej z koronawirusem.
W programie wtorkowej konferencji było wiele interesujących wykładów, m.in. na temat dyslekcji, profilaktyki uzależnień behawioralnych i substancyjnych, przestępczości narkotykowej, regulacji emocji u nastolatków, uzależnień medialnych.
Podczas otwarcia konferencji dyrektor PPP Kinga Pałka podzieliła się ciekawą refleksją: – Nie dziecko jest wyzwaniem XXI wieku, tylko bycie dzieckiem w dzisiejszych czasach. Jesteśmy świadkami i uczestnikami przemian obejmujących tradycyjny model rodziny, świat uniwersalnych wartości, wzorców, norm społecznych i kulturowych.
– Dziecko będące częścią tej rzeczywistości najszybciej, w wyrazisty sposób uświadomi nam jak często niepokojące i pełne niewiadomych są to zmiany. Pozornie można założyć, że zarówno dzisiejszym dzieciom, jak i ich rodzicom żyje się lepiej, dostatniej, bardziej komfortowo – powiedziała Kinga Pałka, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej im. Stefana Szumana w Bochni.
– Lecz ten świat dostatku jest równocześnie naznaczony zagubieniem i samotnością dzieci, niejednokrotnie dobitnie manifestujących swoim zachowaniem, że doświadczają podstawowego braku – braku miłości, szacunku, braku zdrowych, dających bezpieczeństwo granic – mówiła Kinga Pałka.
Początki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bochni sięgają 1970 roku. Wtedy – dokładnie 1 września – powołano Powiatową Poradnię Wychowawczo-Zawodową. Pierwszą lokalizacją był budynek Technikum Mechanicznego w Bochni, a pierwszym dyrektorem (w latach 1970-85) i założycielem Marian Wiśniewski.
Obecnie poradnia oferuje wsparcie dla ponad 24 tys. dzieci, ma pod opieką 169 szkół, przedszkoli i placówek. W roku szkolnym 2018/19 odbyło się ok. 3500 wizyt, konsultacji, badań.