Nowa strategia rozwoju Bochni: wyzwania i szanse

-

W ostatnich tygodniach coraz mocniej wybrzmiewają dyskusje o przyszłości Bochni. Zapewne każdy ma swoje pomysły, co można zrobić lepiej, szybciej, efektywniej a może taniej? Niewątpliwie wiele z tych głosów formułowanych przez opinię publiczną zasługuje na uwagę, a część pewnie warto wdrożyć ku pożytkowi naszej lokalnej społeczności. Należy jednak zadać sobie pytanie, jak pokonać drogę od dobrych pomysłów do realizacji, szczególnie poruszając się w strefie przestrzeni publicznej.

Takim narzędziem kreującym rozwój, wyznaczającym cele, wskazującym zadania do wykonania, harmonogram prac i źródła finansowania oraz spajającym wszystkie aktywności lokalnych władz w aspekcie społecznym, gospodarczym i przestrzennym może stać się strategia rozwoju gminy. Tryb przypuszczający nie jest tu bez znaczenia: strategia może spełnić powyższe założenia lub pozostać tylko kolejnym dokumentem istotnym w procesie pozyskiwania funduszy unijnych, o którym nikt nie pamięta z wyjątkiem czasu corocznych sprawozdań z jej wykonania (a to też materia niezbyt popularna).

Rok 2021 to idealny moment na dyskusję i przygotowanie nowej strategii dla Bochni z kilku powodów:

  1. Dotychczasowa Strategia Rozwoju Gminy Miasta Bochni obowiązywała w okresie 2011-2020,
  2. Od 13 listopada 2020 r. obowiązuje pakiet nowych przepisów w zakresie polityki rozwoju, który daje podstawy prawne dla tworzenia dokumentów strategicznych na szczeblu samorządowym,
  3. W grudniu ubiegłego roku została przyjęta Strategia Rozwoju Województwa „Małopolska 2030”, z którą dokumenty lokalne powinny być spójne,
  4. W tym roku rozpoczyna się nowa perspektywa dla Funduszy Europejskich obowiązująca do 2027 r., a co oczywiste środki zewnętrzne są głównym źródłem finansowania inwestycji w gminach,
  5. Nowe przepisy nakładają na samorządy obowiązek prowadzenia licznych konsultacji: zarówno z mieszkańcami miasta, organizacjami, przedsiębiorcami oraz okolicznymi gminami, jak i władzami wojewódzkimi. Ponadto nowa strategia wraz z innymi dokumentami planistycznymi na poziomie gminy np. w zakresie rewitalizacji, rozwiązań komunikacyjnych czy planów zagospodarowania ma tworzyć spójną całość, a także korzystać z Raportu o Stanie Gminy, jako corocznego instrumentu kontrolującego postępy w jej wdrażaniu.

Te kilka punktów rysuje nam ogromną przestrzeń do dyskusji i nie mniejszy zakres pracy do wykonania, który trzeba rozłożyć na kilkanaście miesięcy. Tutaj zasadnym wydaje się pytanie, czy podjęcie takiego wyzwania jest warte kosztów i trudności? W mojej ocenie zdecydowanie tak i nie jest to tylko idealistyczne założenie, że dobrze opracowana strategia zagwarantuje realizację wyznaczonych w niej celów. Wszak w myśl starej zasady, że „papier wszystko przyjmie” można opracować bardzo estetyczny dokument, pełen frazesów i nierealnych planów. Jednak o istotności nowej strategii decyduje sam proces jej tworzenia, a także elementy, które mają się w niej znaleźć. Pomijam tutaj zakres merytoryczny, bo to powinna być kwestia oczywista. Warto, zatem przyjrzeć się, z czym mam do czynienia, co odróżnia nową strategię od tej poprzedniej? (Poniższe informacje za „Strategia rozwoju gminy. Przewodnik praktyczny”, opracowany na zlecanie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej)

  • Niebagatelną rolę ma do odegrania Rada Miasta, która w drodze uchwały określa szczegółowy tryb i harmonogram prac nad projektem strategii wraz z określeniem trybu jej konsultacji. To właśnie zakres tychże konsultacji i przeprowadzenie ewaluacji wypracowanych rozwiązań jest niezwykle istotny. Stanowi okazję do poznania opinii mieszkańców miasta oraz lokalnych partnerów społecznych i gospodarczych, ale też sąsiednich gmin oraz zarządu województwa. Solidne zrealizowanie tego procesu, przy faktycznym zaangażowaniu ww. stron pozwoli uniknąć jakże częstych nieporozumień i wypracować cele (przynajmniej) akceptowalne dla nas wszystkich.
  • Nowe przepisy definiują kilka obowiązkowych rozdziałów strategii gminy, m.in.:

– model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy,
– ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie,
– obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa oraz ewentualnie obszary strategicznych interwencji dla gminy,
– ramy finansowe dla strategii.

Podsumowując, zarysujmy uproszczony model opracowania Strategii Rozwoju Gminy Miasta Bochnia 2030: Władze miasta rozpoczynają proces diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, a na podstawie wyciągniętych wniosków przygotowują założenia do nowej strategii → Rada Miasta uchwala plan prac nad strategią → Po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych konsultacji i ewaluacji przyjętych rozwiązań powstaje strategia rozwoju Bochni, która: wyznacza ambitne, ale możliwe do realizacji cele z podziałem na konkretne zadania wraz ze wskaźnikami do pomiaru stopnia ich wykonania, źródłami finansowania i odpowiedzialnymi za ich wykonanie jednostkami samorządowymi. Strategia porządkuje całość dokumentów planistycznych tworzonych przez Urząd Miasta, a postępy w jej realizacji są, co roku monitorowane i oceniane za pomocą Raportu o stanie gminy.

Powyższy model to plan idealny i pozostaje otwarte pytanie, czy Strategia rozwoju Gminy Miasta Bochnia 2030 stanie się ważnym narzędziem polityki rozwoju, czy też zaginie w zakamarkach Biuletynu Informacji Publicznej i miejskiej strony internetowej? Wszystko zależy od zaangażowania władz miasta i nas mieszkańców w proces wypełnienia treścią nowej strategii, ale to już osobny temat do omówienia.

Dominik Mucha
Członek stowarzyszenia Reaktor B7.

Podobne artykuły

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.
Exit mobile version
X