Reklamy telewizyjne pozostają niezmiennie atrakcyjnym rozwiązaniem dla wszelkich podmiotów, które chcą na dobre przedostać się do świadomości odbiorców. Rynek medialny w ciągu zaledwie jednej dekady zmienił się nie do poznania. Telewizja nie jest dziś bowiem jedynym i kluczowym kanałem reklamowym. Czy w tym kontekście promocja w TV jest nadal atrakcyjna? Oto aktualny cennik reklam w Polsce.
Krótka reklama w telewizji może stanowić potężny wydatek w planach. W zależności od pory emisji oraz miejsca w kolejności w całym bloku reklamowym, różnice w cennikach mogą być zaskakująco duże.
Jaki jest koszt spotu reklamowego w popularnych stacjach? Gdyby ktoś chciał wyemitować półminutowy spot przed głównym wydaniem „Faktów” TVN, musiałby przeznaczyć na taką jednorazową reklamę ponad 50 tys. zł. Gdyby jednak tego rodzaju kampanię przenieść na poranne pasmo śniadaniowe, kwota ta starczyłaby nawet na kilkanaście spotów.
Około 50 tys. zł kosztują reklamy głównym paśmie antenowym TVP. Jeszcze droższe są spoty wykupywane przy okazji atrakcyjnych wydarzeń sportowych. Krótki spot przed meczem piłkarskim lub w przerwie konkursu skoków narciarskich może kosztować dwa razy więcej.
Czy reklama w telewizji jest nadal atrakcyjna?
Zdecydowanie tak. Mimo że to internet staje się dziś głównym źródłem rozrywki i kluczowym medium szczególnie dla młodego pokolenia, reklama lokowana w telewizji nadal postrzegana jest bardzo atrakcyjnie. Trafia ona do dużych grup docelowych, a dodatkowo istnieją możliwości – podobnie jak w przypadku Internetu – jej swoistego targetowania na wybrane grupy docelowe. Można
bowiem zakładać, że pasmo telewizji śniadaniowej będzie oglądane głównie przez kobiety, podczas gdy spot reklamowy w przerwie meczu – w większości trafi do mężczyzn.
Mitem jest również to, że internet w jakimś stopniu stanowi zagrożenie dla telewizji. Obydwa te media doskonale się uzupełniają. Firmy marketingowe zapewniają już formaty, w których można na przykład wykupywać miejsce reklamowe tak, by podwajać przekaz promocyjny, które w wybranych lokalizacjach trafia do użytkownika równocześnie w telewizji i internecie. Warto bowiem pamiętać, że odbiorcy wiele czasu spędzają właśnie, łącząc obydwa te media. Innymi słowy, przeglądają sieć na smartfonie równocześnie włączonym odbiorników.
Ciekawostką jest również fakt, że kanały dostępne są też online. W ten sposób telewizja przez internet może dotrzeć do zdecydowanie szerszego grona odbiorców. Dotyczy to przede wszystkim młodszego pokolenia, które preferuje właśnie ten sposób dystrybucji mediów.
Telewizja kontra internet a grupy odbiorców
Na sens wydatków, jakie ponoszone są w przypadku reklamy telewizyjnej, trzeba spojrzeć również przez pryzmat wielkości grup docelowych oraz – co ważne – pór roku. Telewizja jest zdecydowanie chętniej oglądana zimą i jesienią. Wtedy decyduje się na bardziej atrakcyjną ramówkę niż wakacyjne powtórki. Jak kształtują się ceny reklam w telewizji, patrząc na nie przez pryzmat całego roku?
Analizując cennik TVN, zauważyć można bardzo duże różnice. Deklarowana średnia cena cennikowa brutto w 2021 roku w styczniu była poniżej 10 tys. zł jednak już od lutego aż do czerwca oscylowała w granicach 15-16 tys. Bardzo duży spadek, bo do 8 i 9 tys. zł zanotowała w wakacje. Jesień i wczesna zima to dla każdej telewizji prawdziwe żniwa, biorąc pod uwagę cennik reklam. W tym przypadku ich koszt średni od września do grudnia to 21 tys. zł. Planując działania reklamowe, warto więc zwrócić na te różnice szczególną uwagę.