DKF. W czwartek „DAU. Natasza”. Sowiecki system w pigułce

-

Dyskusyjny Klub Filmowy Maciste zaprasza w czwartek 4 listopada o godz. 19:00 na eksperymentalne, a zarazem monumentalne dzieło Ilji Chrżanowskiego „DAU. Natasza”. Pierwsza (a powstało ich w sumie kilkanaście!) część wielkiego dzieła Chrżanowskiego jest wprowadzeniem w skonstruowany z niebywałym rozmachem świat DAU.

Wstrząsająca, transowa Natasza opowiada o samotnej kierowniczce kantyny w zamkniętym mieście-instytucie. Kamera jest jak szpicel nie spuszczający oka z Nataszy, kiedy ta wydaje obiady, flirtuje, uprawia seks czy też pijana szarpie się z młodą pomocnicą. Zupełnie nieświadoma, że jej banalne marzenia o miłości i drobne oszustwa w pracy stanowią pożywkę dla bezwzględnej totalitarnej władzy.

DAU skrupulatnie odsłania jej mielące powoli i bezwzględnie mechanizmy. Na potrzeby filmu na terenie nieczynnego kompleksu wodnego w Charkowie zostało wybudowane miasto-instytut, w którym twórcy zamknęli na wiele miesięcy ochotników: naturszczyków i aktorów. Całość zaś rozrosła się w radykalny, kontrowersyjny eksperyment z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.

Prelekcję przed seansem wygłosi dr Barbara Szczekała.
Film dla widzów od 18 lat.

– „DAU. Natasza” to swoisty fabularny dokument, jedno z dzieł, które zaginają i przebijają cienką granicę między rzeczywistością a fikcją. Aktorzy wcielali się w postacie o takich samych imionach jak oni sami, w większości byli to też naturszczycy, których faktyczna życiowa profesja pokrywała się z tą ich postaci, nie znali wzajemnie swoich „scenariuszy” ani uwag reżysera. To wielki LARP, który jednak wynosi pijacką grę do rangi sztuki najwyższej i tworzy obraz niezapomniany. Wrzynający się w umysł każdego, kto go doświadcza. To film nie dla ludzi o słabych nerwach i żołądkach, rozciągnięty między libacją a pornografią, ale umiejący przy tym dotknąć czegoś ostatecznego i uniwersalnego /Marcin Prymas, Pełna sala/.

Może szokować, ale to nie o prowokowanie kontrowersji w nim chodzi – to ambitna do granic nadużycia próba zbadania totalitarnego ujarzmienia na poziomie ciała, dla której ZSRR to laboratorium, ale nie horyzont /Tomasz Raczkowski, Film.org.pl/.

Ilya Khrzhanovskiy – urodzony w 1975 roku rosyjski reżyser, producent i scenarzysta, absolwent moskiewskiego WGIK. Po zakończeniu studiów pracował w reklamie i telewizji, a w kinie debiutował w 2004 roku głośnym „4” (5. NH), który przyniósł mu nagrody na festiwalach w Rotterdamie, Atenach i Seattle. Założyciel firmy Phenomen Films, która wyprodukowała m.in. „Papierowego żołnierza” Aleksieja Germana Mł. i „Sceny pościelowe” Kiryła Serebrennikowa. Od 2006 roku pracuje nad DAU, multidyscyplinarnym projektem z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.

Filmografia: „Stop” (1999), „4” (2004), „DAU. Natasza” (2020), „DAU. Degeneracja” (2020).

„DAU. NATASZA” /2020/
4 listopada /czwartek/ 2021, godz. 19:00
Kino Regis, ul. Regis 1

Bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u.
Organizatorzy: DKF Maciste, Kino Regis, Miejski Dom Kultury.
Działalność „DKF Maciste” współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

PODOBNE ARTYKUŁY

NAJNOWSZE

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia

listopad, 2021

X