Na parkingu przy pl. Pułaskiego w Bochni zainstalowano ładowarkę do samochodów elektrycznych oraz nowy parkomat. Wyznaczono również dwa miejsca do ładowania pojazdów. Pierwotnie sprzęt miał być zainstalowany do końca marca br., więc poślizg wynosi już osiem miesięcy.
Przypomnijmy: kwestia ładowarki do samochodów elektrycznych została uszczegółowiona w przetargu na prowadzenie obsługi Strefy Płatnego Parkowania na terenie Bochni w latach 2021-2022. Wykonawcą tej usługi jest firma Dropel z Krakowa, a jej wynagrodzenie to ponad 1 mln zł (ok. 42 proc. z pobieranych opłat parkingowych).
Stację ładowania E-Kube zlokalizowano w pobliżu skrzyżowania ul. Floris i ul. Trudnej. Urządzenie posiada dwa gniazda:
- o mocy 4,6 kW (ograniczona dla 1 fazy z 11 kW do 4,6 kW),
- o mocy 11 kW (3 fazy / 400 V).
Ładowarka będzie zintegrowana z zainstalowanym obok nowym parkomatem. Na razie nieznany jest cennik, ale wkrótce sprzęt ma zostać udostępniony kierowcom.
– Publicznie dostępna ładowarka będzie podlegać teraz odbiorom przez Urząd Dozoru Technicznego, a po ich zakończeniu zostanie udostępniona do użytku. Czas ładowania będzie różny dla różnych pojazdów, w zależności od wybranego gniazda ładowania. Stawki będą rynkowe, a ich wysokość jest obecnie ustalana pomiędzy Zamawiającym (Gminą Miasta Bochnia) i Wykonawcą (Operatorem Strefy Płatnego Parkowania), w ramach realizacji umowy – przekazał portalowi Bochnianin.pl Andrzej Koprowski z Urzędu Miasta Bochnia.
– Zainteresowanie będzie w naszej ocenie wprost proporcjonalne do stawki za ładowanie pojazdów elektrycznych oraz elastyczności w dostępie do punktów ładowania, co przy uwzględnieniu nowych programów wspomagających zakup pojazdów elektrycznych może relatywnie zwiększyć potencjał tego innowacyjnego rozwiązania – podał Andrzej Koprowski.
– Jest to pierwsze znane nam w Polsce rozwiązanie, w którym parkomat zlokalizowany w Strefie Płatnego Parkowania, posiada funkcję umożliwiającą wniesienie opłaty za parkowanie, jak i za usługę e-parkowania. Wybierając Taryfę „e-parkowania” można naładować pojazd elektryczny pozostawiając pojazd na wyznaczonych stanowiskach. Parkomat wraz z systemem zarządzającym umożliwia w ten sposób ładowanie pojazdu elektrycznego ze zintegrowanej z parkomatem ładowarki (E-Kube). Jest to innowacyjne rozwiązanie umożliwiające wniesienie opłaty za usługę ładowania pojazdu elektrycznego w parkomacie obsługującym monety i zbliżeniowe karty płatnicze, umożliwiając skorzystanie z ładowarki publicznej znajdującej się na parkingu bez konieczności posiadania dedykowanych aplikacji lub specjalnych kart aby taką usługę zrealizować – dodał Andrzej Koprowski.