W Zespole Szkół Gminnych im. Mikołaja Kopernika w Gawłowie (gmina Bochnia) realizowany był projekt „Teoretycy contra praktycy – super liga matematyczna”, który został sfinansowany z fundacji mPotęga. Co roku Fundacja ta przeznacza około milion złotych na wsparcie nowoczesnej, nieszablonowej edukacji matematycznej. To przekłada się na tysiące godzin nauki i tysiące młodych ludzi, które mają szansę odczarować w swoich głowach stereotyp królowej nauk.
mPotęga to program grantowy, który popularyzuje matematykę wśród uczniów. Ma pokazać im, że matematyka to super przygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność. Zachęca także nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki, aby przezwyciężyli rutynę i schematy. Za swoją konsekwentną działalność w mPotędze, mBank otrzymał nagrodę Złotego Bankiera w kategorii „Bank wrażliwy społecznie w 2016 r.”
Projekt realizowany w Gawłowie miał na celu zwiększenie aktywności i zaangażowania uczniów w nauczanie matematyki i ukazanie atrakcyjności tego przedmiotu. Miał on zachęcać uczniów do szukania ciekawych informacji oraz motywować do rozwoju umiejętności matematycznych. Uczniowie podczas realizacji projektu powtarzali wiadomości z matematyki przez zabawę i rywalizację.
Adresatami innowacji byli uczniowie klas VII i VIII bezpośrednio, jednak materiały stworzone podczas projektu mają służyć również uczniom kl. IV-VI. Projekt trwał 4 miesiące, zajęcia prowadzone były w ramach spotkań dodatkowych w formie konsultacji z grupą uczniów oraz warsztatów matematycznych.
Tematyka warsztatów:
„Ile litrów mieści się w baryłce ropy naftowej?- jednostki w życiu codziennym”
„Co może łączyć Audi R8 z sokołem wędrownym?”
„Niełatwo być rentierem – o procentach jak najwięcej”
„Geometria jako fundamentalna zasada architektury”
„Czy kształt piłki nożnej jest inspirowany ikosaedrem?- co wiemy o bryłach”
Podczas tych spotkań uczniowie rozwiązywali zadania problemowe z naciskiem na zastosowanie w praktyce m. in. ważyli słodkości i przeliczali tą wagę na różne jednostki (nie tylko te znane i powszechne). W ten sposób utworzono ligę matematyczną, a rywalizowały ze sobą grupy: Gąsieniczki, Dobre Chłopaki, Joty i Hrabianki. Na koniec projektu zorganizowano finał super ligi – wydarzenie szkolne, podczas którego trzy najlepsze grupy rywalizowały w potyczkach matematycznych i walczyły o cenne nagrody.
Grupy walczyły się w pięciu rozgrywkach:
- Pierwsza rozgrywka polegała na poprawnym dopasowaniu jednostek
- W drugiej uczniowie biegali na czas, a następnie musieli przeliczyć jaką średnią prędkość miała grupa i ile czasu zajęłoby im przebiegnięcie 10 km
- W trzeciej rozgrywce rozwiązując zadania dot. procentów rozszyfrowywali kod
- W czwartej rozgrywce uczniowie mogli dać się ponieść artystycznemu duchowi. Mieli za zadanie utworzyć „dzieło” z figur geometrycznych i obliczyć jego pole
- Ostatnia rozgrywka dot. brył- uczniowie przyporządkowywali bryły do odpowiedniej grupy, a także mierząc odpowiednie krawędzie obliczali ich pole i objętość.
Wszyscy znakomicie się bawili! I miejsce miejsce zdobyła grupa Gąsieniczek, II miejsce wywalczyły Hrabianki, a III – Dobre Chłopaki. Wszystkim serdecznie gratulujemy.