Charakterystyczna czerwona olejarka znajdująca się na kontrolce ciśnienia oleju, alarmuje kierowcę o poważnym problemie z jego samochodem. Jeżeli zapala się tylko na chwilę, podczas uruchamiania auta – wszystko jest w porządku. Jeśli jednak świeci się podczas jazdy, powinniśmy natychmiast zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom oleju za pomocą bagnetu.
Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – na co wskazuje?
W większości przypadków zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju jest spowodowane niedoborem oleju w silniku przekraczającym dopuszczalne parametry. Jednostka nie może być właściwie smarowana, przez co komputer pojazdu wyświetla na desce rozdzielczej ostrzeżenie. Zwykle powodem jest nadmierne spalanie oleju przez silnik podczas pracy lub wyciek oleju. Zdarza się także, że przyczyna tkwi w pompie oleju, której usterka nie pozwala na generowanie w układzie właściwego ciśnienia oleju. Wówczas konieczna będzie wymiana pompy na nową. Dobór odpowiedniego podzespołu jest możliwy pod adresem: https://deler.pl/c/silnik/pompa-oleju. Kiedy pompa oleju jest niesprawna, najczęściej nie jest w stanie zassać odpowiedniej ilości oleju z miski olejowej i podać go do kanałów transportujących środek smarny do silnika.
Poza niedoborem oleju czy usterką pompy przyczyną zapalenia się kontrolki może być awaria czujnika ciśnienia oleju. W tej sytuacji poziom oleju może być właściwy, ale błędnie odczytywany przez czujnik. Tego typu usterka jest najmniej drastyczna w skutkach dla właściciela auta. Wystarczy wymienić czujnik i cieszyć się dalszą eksploatacją samochodu. Naprawa jest w tym przypadku łatwiejsza od diagnozy. By sprawdzić, czy uszkodzeniu uległ właśnie czujnik, musimy odstawić auto do warsztatu – nie dokonamy tu szybkiej, doraźnej naprawy w trasie.
Jest to możliwe w sytuacji, gdy powodem zapalenia się kontrolki niskiego ciśnienia oleju jest jego spalanie w silniku. Jeżeli silnik jest szczelny, ale po prostu „bierze olej” podczas pracy, a my zapomnieliśmy o regularnej kontroli jego poziomu i nie uzupełniliśmy braków przez dłuższy czas, zaświecenie kontrolki może zaskoczyć nas w trasie. Wówczas jednak, uzupełnienie poziomu oleju do odpowiedniej wartości na bagnecie pomiarowym pozwoli nam na kontynuowanie jazdy.
Zapalona kontrolka niskiego ciśnienia oleju – powody
Wbrew powszechnie panującej opinii, każdy silnik spalinowy pracujący w samochodzie spala olej silnikowy w czasie eksploatacji. W wielu jednostkach jest to konsumpcja tak niewielka, że w zasadzie niezauważalna dla właściciela auta w okresie pomiędzy kolejnymi wymianami oleju silnikowego. Bardzo często o dopuszczalnym poziomie konsumpcji oleju przez jednostkę napędową dowiemy się z instrukcji obsługi pojazdu. Producenci informują użytkowników pojazdów, że zużycie przez silnik określonej ilości oleju na tysiąc czy dziesięć tysięcy kilometrów nie jest wadą fabryczną jednostki, lecz dopuszczalnym zjawiskiem eksploatacyjnym. Kontrola i uzupełnianie oleju w takich samochodach należy do obowiązków użytkownika. Jeżeli nie dopilnuje on tej czynności, może zostać zaskoczony podczas jazdy przez kontrolkę ciśnienia oleju.
Niekiedy konsumpcja oleju przez silnik może być wyższa od wskazanej przez producenta tolerancji. Powodem jest zwykle zużycie eksploatacyjne – nadmierne mechaniczne zużycie tłoków i pierścieni, korbowodów czy turbosprężarki. W wielu przypadkach, by uniknąć kosztownego remontu silnika, użytkownicy decydują się po prostu częściej kontrolować poziom oleju w silniku i uzupełniać jego poziom, gdy jest to potrzebne. Jeżeli o tym zapomną, z pewnością poinformuje ich o tym czerwona kontrolka ciśnienia oleju.
W wielu przypadkach kontrolka ciśnienia oleju wskazuje jednak na poważniejszą awarię. Może być nią wyciek oleju, np. przez pękniętą miskę olejową, usterkę turbosprężarki czy uszczelki pokrywy zaworów silnika. Przyczyn wycieku oleju może być wiele, dlatego w przypadku ich zaobserwowania konieczne jest dokonanie dokładnej diagnostyki w warsztacie naprawczym. Niestety naprawa takiej awarii bardzo często wiąże się z poważnymi kosztami dla właściciela auta.
Żółta kontrolka oleju – co oznacza?
W niektórych samochodach, zwłaszcza tych produkowanych przez koncern Volkswagen, można spotkać się z obecnością żółtej kontrolki oleju na desce rozdzielczej. Posiada ona podobny symbol, co czerwona, ale w odróżnieniu od niej nie informuje o poważnym problemie, lecz pełni funkcję ostrzegawczą. Wskazuje, że poziom oleju w silniku jest bliski wartości minimalnej i że należy jak najszybciej go uzupełnić. Kontrolka jest pomocna, gdyż daje możliwość uniknięcia jazdy z krytycznie niskim poziomem oleju, sygnalizowanym przez czerwoną kontrolkę.