Budowa 6 km połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice pochłonie ponad 323 mln zł. Lwia część środków pochodzić będzie z budżetu państwa, z rządowego programu „Kolej Plus” (272 mln zł), pozostałe środki wyłoży samorząd województwa małopolskiego.
W ramach programu „Kolej Plus” w Małopolsce mają zostać zrealizowane cztery ważne projekty łączące Kraków z Olkuszem, Niepołomicami, Myślenicami oraz położonym na Podkarpaciu Jasłem. W sumie to 63 km nowych i zrewitalizowanych linii kolejowych i roboty o wartości niemal 1,3 mld zł. Dziś o tych inwestycjach mówili podczas konferencji prasowej w Niepołomicach m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wicemarszałek Łukasz Smółka.
Efektem realizacji projektu będzie budowa 6 km nowej jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej Podgrabie Wisła – Niepołomice Dworzec Autobusowy oraz budowa 3 nowych punktów obsługi pasażerskiej. Planowane jest uzyskanie następujących czasów przejazdu Niepołomice – Kraków: 29 min (przez Kraków Płaszów), 33 min (przez Nową Hutę).
Dla Niepołomic linia kolejowa będzie mieć znaczenie nie tylko ze względu na ruch pasażerski.
– Teraz ważne będzie wybranie optymalnych rozwiązań przebiegu linii, aby zabezpieczyć dobro mieszkańców i firm w strefie inwestycyjnej – zwracał uwagę burmistrz Roman Ptak.
Pierwsze przetargi ruszą pod koniec 2022 roku. Pociągi po nowych torach mają zacząć jeździć do 2028 roku.
Inwestycje z programu „Kolej Plus” na terenie Małopolski:
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Gorlice – Jasło, celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy wyżej wymienionymi liniami (31 km), ponad 506 mln zł dofinansowania,
- Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice (22 km), niemal 128 mln zł dofinansowania,
- Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice (6 km), niemal 272 mln zł dofinansowania,
- Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz (4 km), ponad 182 mln zł dofinansowania.