馃敻 Rodzaje materia艂贸w POS wykorzystywanych w reklamie

-

Materia艂y POS (z ang. point of sale) to wszelkie „zwracacze” naszej uwagi, kt贸re mo偶emy spotka膰 na przyk艂ad w marketach czy na targach bran偶owych. Ich zadaniem jest wyr贸偶nienie danego produktu spo艣r贸d innych w tej samej kategorii, a tym samym doprowadzenie do zakupu danego towaru. Materia艂贸w reklamowych POS nie nale偶y myli膰 z gad偶etami reklamowymi. S膮 one przede wszystkim reklam膮 publiczn膮 poza 艣rodkami masowego przekazu, kt贸ra ma trafi膰 do klienta detalicznego i nak艂oni膰 go do wyboru konkretnego produktu. Sprawd藕, jakie rodzaje materia艂贸w POS wykorzystuje si臋 najcz臋艣ciej i kt贸re z nich s膮 najskuteczniejsze!

Gdzie si臋 stosuje materia艂y POS?

Point of sale materials znajduj膮 zastosowanie wsz臋dzie tam, gdzie nast臋puje sprzeda偶 bezpo艣rednia. Stanowi膮 wsparcie innych dzia艂a艅 marketingowych, np. reklamy telewizyjnej lub internetowej. Znajdziemy je przede wszystkim:

  • w sklepach wielkopowierzchniowych i marketach,
  • na stacjach benzynowych,
  • w bankach,
  • w drogeriach i aptekach,
  • w galeriach handlowych.

Zazwyczaj umieszcza si臋 je w specjalnie eksponowanych miejscach, aby zwr贸ci膰 uwag臋 klienta na konkretny produkt lub gam臋 produkt贸w i nak艂oni膰 do podj臋cia decyzji zakupowej.

Czy materia艂y POS s膮 skuteczne w zwi臋kszaniu sprzeda偶y produkt贸w?

Wed艂ug licznych bada艅 marketingowych, materia艂y POS w spos贸b rzeczywisty wp艂ywaj膮 na sprzeda偶 eksponowanego za ich pomoc膮 produktu. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 wyst臋puj膮 w bardzo atrakcyjnej wizualnie formie, kt贸ra nie tylko zwraca uwag臋, ale r贸wnie偶 buduje pozytywne skojarzenia z dan膮 mark膮 czy produktem. Ponadto materia艂y POS pod艣wiadomie kojarz膮 si臋 z promocjami, co tylko pot臋guje efekt.

Popularne rodzaje materia艂贸w POS

Odk膮d pojawi艂y si臋 w historii pierwsze materia艂y POS, ich rodzaj贸w stale przybywa. Nie ma co si臋 temu dziwi膰, w ko艅cu 偶yjemy w czasach dynamicznego rozwoju reklamy, a im jest ona kreatywniejsza, tym bardziej skuteczna. Materia艂y point of sale spotyka si臋 wsz臋dzie, co tylko potwierdza fakt, 偶e na dobre zago艣ci艂y w naszym otoczeniu.

Istnieje sporo kryteri贸w podzia艂u materia艂贸w POS, jednak najcz臋艣ciej u偶ywa si臋 podzia艂u ze wzgl臋du na to, w jakim miejscu zostanie dana reklama umieszczona. Wyr贸偶nia si臋:

Materia艂y przeznaczone na lad臋

Rzadko si臋 zdarza sytuacja, w kt贸rej na ladzie sklepowej jest pusto. Wr臋cz przeciwnie, znajdziemy tam mn贸stwo produkt贸w lub materia艂贸w reklamowych.

Do POS na lad臋 zaliczamy:

  • ekspozytory (displaye naladowe) – najcz臋艣ciej wykonane z przezroczystego tworzywa sztucznego lub nadrukowanego koloru, dopasowane do konkretnych produkt贸w (np. kosmetyk贸w, artyku艂贸w pierwszej potrzeby, baton贸w, gum do 偶ucia itp.),
  • bilonownice zawieraj膮ce pr贸bki produkt贸w – s膮 to znane nam ze sklep贸w podk艂adki z nadrukiem o charakterze reklamowym, na kt贸re k艂adziemy pieni膮dze, szczeg贸lnie te drobne,
  • dyspensery – np. w restauracjach podajniki na serwetki.

Materia艂y przeznaczone na sufit

Sufit stanowi cz臋sto niewykorzystan膮 powierzchni臋, na kt贸rej z powodzeniem mo偶na zaprezentowa膰 potencjalnym klientom tre艣ci reklamowe. Wystarczy zainwestowa膰 w wisz膮ce:

  • hangery (plakaty) – s膮 dobrym sposobem na wyr贸偶nienie konkretnego dzia艂u w sklepach wielkopowierzchniowych lub informowanie o aktualnych akcjach promocyjnych,
  • flagietki – wszelkiego rodzaju chor膮giewki lub girlandy papierowe z nadrukowanymi tre艣ciami reklamowymi.

Materia艂y przeznaczone na pod艂og臋

Z pewno艣ci膮 najbardziej rzucaj膮c膮 si臋 form膮 materia艂贸w POS s膮 formy przeznaczone na pod艂og臋, najcz臋艣ciej:

  • dispalye – s膮 to wszelkie „dodatkowe” p贸艂ki na produkty w marketach, najcz臋艣ciej wykonane z kartonu lub plastiku, kt贸re eksponuj膮 konkretny produkt lub lini臋 produkt贸w jednego producenta, poprzez ciekaw膮 form臋, kolorowe nadruki o tre艣ciach reklamowych i zwracaj膮c膮 uwag臋 form臋. Niekt贸re displaye posiadaj膮 tak偶e dodatkowe elementy d藕wi臋kowe, czy ruchome, maj膮ce na celu zwi臋kszenie zainteresowania eksponowanym asortymentem i sk艂onienie do zakupu okre艣lonego towaru.
  • roll – up (rolety reklamowe) – cz臋sto spotykana forma reklamy np. na targach lub innych wydarzeniach masowych. S膮 to proste konstrukcje, najcz臋艣ciej sk艂adaj膮ce si臋 ze stojaka, na kt贸rym zawiesza si臋 rozwijany na okre艣lon膮 wysoko艣膰 materia艂. Na nim umieszczone s膮 z kolei r贸偶nego typu druki o charakterze reklamowym, maj膮ce przedstawi膰 odbiorcy dan膮 firm臋 lub produkt.
  • stoiska – co ciekawe, materia艂y POS mog膮 osi膮ga膰 naprawd臋 spore rozmiary, w formie tymczasowych stoisk sprzeda偶owych lub reklamowych. Spotka膰 je mo偶na przede wszystkim jako „wyspy” w galeriach handlowych. Charakteryzuj膮 si臋 ciekaw膮 form膮, znacznie odznaczaj膮c膮 si臋 od otaczaj膮cych wysp臋 witryn.
  • info kioski – dynamiczny rozw贸j technologii multimedialnych sprawi艂, 偶e w sklepach, restauracjach szybkiej obs艂ugi czy w innych plac贸wkach (nie koniecznie sprzeda偶owych) mo偶emy natkn膮膰 si臋 na tzw. kioski. W nich mo偶emy z艂o偶y膰 samodzielnie zam贸wienie, sprawdzi膰 dost臋pno艣膰 produktu czy poszuka膰 interesuj膮cych nas informacji, np. o miejscu, w kt贸rym si臋 znajdujemy lub danej firmie i ich produktach.
  • kosze zasypowe – kolejny materia艂 POS, na kt贸ry natkniemy si臋 niemal w ka偶dym ze sklep贸w wielkopowierzchniowych i market贸w. Jak sama nazwa wskazuje maj膮 one form臋 stoj膮cych lu藕no „pude艂” z rozmaitymi nadrukami reklamowymi, do kt贸rych w swobodny spos贸b zosta艂y wrzucone dane produkty (np. batony, puszki napoj贸w, produkty na wag臋 itp.).
  • tzw. potykacze – s膮 to r贸偶nego rodzaju standy, na kt贸rych umieszcza si臋 plakat reklamowy lub informacje o promocji.
  • naklejki pod艂ogowe – paradoksalnie sama pod艂oga jest 艣wietnym miejscem, gdzie mo偶na umie艣ci膰 dowoln膮 reklam臋. Wi臋kszo艣膰 os贸b co jaki艣 czas zerka „pod nogi”, dlatego mamy pewno艣膰, 偶e kolorowa naklejka nie umknie uwadze klienta.

Materia艂y przeznaczone na p贸艂ki

Czasem doskonale si臋 sprawdza przytwierdzenie reklamy bezpo艣rednio na p贸艂ce sklepowej, na kt贸rej eksponowany jest produkt. Do materia艂贸w p贸艂kowych zaliczamy:

  • linery – specyficzna forma reklamy p贸艂kowej w formie listwy, kt贸ra mo偶e zawiera膰 nadrukowane informacje o produkcie lub zwyczajnie atrakcyjn膮 grafik臋.
  • toppery – reklama umieszczona na szczycie p贸艂ki sklepowej, zazwyczaj widoczna z daleka i zaznaczaj膮ca umiejscowienie danego produktu,
  • shelf stoppery – reklama umieszczona prostopadle do produkt贸w le偶膮cych na p贸艂ce na uchwycie z tworzywa sztucznego, maj膮ca zwr贸ci膰 uwag臋 przechodz膮cego klienta, kt贸ry zwr贸cony jest bezpo艣rednio twarz膮 do przekazu reklamowego.
  • wobblery – podobne funkcjonalnie rozwi膮zanie do shelf stopper贸w, z tym 偶e ulotka umieszczona jest do p贸艂ki za pomoc膮 paska elastycznego plastiku i zostaje z 艂atwo艣ci膮 wprawiona w ruch poprzez przechodz膮cego klienta.

Materia艂y POS mi臋kkie

Wi臋kszo艣膰 z wymienionych wy偶ej POS nale偶膮 do odpornych materia艂贸w, kt贸re mog膮 by膰 wykorzystywane wielokrotnie i d艂ugotrwale, zgodnie z potrzeb膮 zaprezentowania sprzedawanego produktu lub us艂ugi. Mimo wszystko, na tym materia艂y POS si臋 nie ko艅cz膮 i do tzw. grupy mi臋kkiej mo偶emy zaliczy膰 inne przyk艂ady materia艂贸w reklamowych, jak broszury i ulotki czy naklejki.

Jak stosowa膰 materia艂y POS?

Dla rozwoju POS kluczowe znaczenie mia艂 rozw贸j wolnego rynku, na kt贸rym pojawi艂o si臋 wiele podobnych produkt贸w od r贸偶nych producent贸w. Tym samym zacz臋li oni szuka膰 sposob贸w na wyr贸偶nienie swoich produkt贸w spo艣r贸d konkurencyjnych. Nie bez znaczenia by艂 r贸wnie偶 rozw贸j reklamy wykorzystuj膮cej kolejne zdobycze technologii.

Dzi艣 materia艂y POS s膮 u偶ywane powszechnie w miejscu dokonywania zakupu towar贸w lub us艂ug. Ogromne znaczenie ma w艂a艣ciwy dob贸r metody, kt贸ry powinien by膰 uzale偶niony od kilku czynnik贸w, m.in.:

  • miejsca, w kt贸rym ma by膰 umieszczony POS,
  • rodzaju materia艂贸w, kt贸re ma ten promowa膰,
  • oczekiwanych efekt贸w sprzeda偶owych,
  • czasu trwania ekspozycji
  • oczekiwa艅 i charakteru konkretnego klienta.

Zastosowanie materia艂贸w POS w konkretnej plac贸wce handlowej sprawia, 偶e wzrasta sprzeda偶 eksponowanych w ten spos贸b produkt贸w. Nale偶y jednak uwa偶a膰, aby na niewielkiej przestrzeni nie umieszcza膰 ich zbyt du偶o – mo偶e prowadzi膰 to do dekoncentracji klienta i tym samym zignorowania przekazu.

Gdzie zam贸wi膰 materia艂y POS?

Najlepiej wybra膰 firm臋, kt贸ra oferuje wykonanie wielu rodzaj贸w materia艂贸w POS, a jej wcze艣niejsze realizacje mia艂y atrakcyjny wygl膮d i kreatywny projekt, a tak偶e wysokiej jako艣ci nadruki.

Przyk艂adem firmy realizuj膮cej zam贸wienia na roll-upy, stoiska wystawiennicze czy naklejki pod艂ogowe jest SigmaDruk.

Czego u偶ywa si臋 do produkcji materia艂贸w POS?

To, z czego wykonany jest dany materia艂 POS wynika z jego charakteru. Do display贸w i koszy stosuje si臋 zazwyczaj gruby, wzmacniany karton, kt贸ry jest w stanie utrzyma膰 ci臋偶ar produkt贸w, a do tego umo偶liwia wykonanie wysokiej jako艣ci nadruku. Natomiast ekspozytory, bilonowce czy standy zazwyczaj wykonane s膮 z prze藕roczystego tworzywa sztucznego, kt贸ry umo偶liwia wsuni臋cie w 艣rodek nadruku z reklam膮.

Nie ma jednej, w艂a艣ciwej technologii tworzenia materia艂贸w POS, natomiast istnieje mn贸stwo mo偶liwo艣ci, kt贸re wp艂ywaj膮 na ciekaw膮, kreatywn膮 reklam臋. 

PODOBNE ARTYKU艁Y

NAJNOWSZE

Artyku艂y promocyjne

Og艂oszenia

czerwiec, 2022

X