Inwestycja będzie kosztowała znacznie więcej niż pierwotnie zakładano, ale budowę uznano za niezbędną i ministerstwo infrastruktury zdecydowało o zwiększeniu o kilkanaście milionów złotych puli środków na to zadanie. Dziś oficjalnie wybrano wykonawcę, a węzeł „Niepołomice” ma być gotowy za około 1,5 roku.
Przetarg wygrało polsko-litewskie konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. z Warszawy i AKCIN? BENDROV? „KAUNO TILTAI” z Kowna. Zaoferowana cena brutto za budowę węzła wynosi 41,8 mln zł. W przetargu oprócz ceny punktowane były właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy, termin realizacji i harmonogram.
W ramach inwestycji konsorcjum wykona infrastrukturę drogową, w tym: budowę węzła częściowo bezkolizyjnego w ciągu autostrady A4 dla obsługi wszystkich relacji z A4, a na drodze wojewódzkiej DW964 zbudowane będą dwa zespolone ronda jednopasowe.
Przebudowane zostaną cieki wodne z uwagi na zabezpieczenie nasypów drogowych zjazdu z autostrady A4 (przełożenie koryta rzeki Podłężanki i regulacja koryta potoku Zakrzowianka).
Inwestycja realizowana będzie na podstawie trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA oraz samorządami. Projekt drogowy został opracowany na zlecenie Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice. Inwestorem jest GDDKiA.
* * *
Węzeł autostradowy „Niepołomice” pozwoli na łatwiejszy i lepszy dojazd do tamtejszej strefy gospodarczej. Codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i około 4300 samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która obecnie zajmuje ok. 500 ha gruntów i pracuje w niej ok. 4500 osób powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8000 osób, co wygeneruje dużo większy ruch pojazdów.
Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką ( Obszar Natura 2000 ) i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej DW964.