Petycja dotycząca dostosowania rozkładu jazdy komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców Bochni, w tym pracowników przedsiębiorstw z BSAG, trafiła miesiąc temu do bocheńskiego magistratu. Podczas lutowej sesji radni zdecydowali o przekazaniu petycji według właściwości burmistrzowi Bochni, choć pewna część petycji zostanie rozpatrzona przez Radę Miasta.
Na os. Smyków i do Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej kursują autobusy linii nr 5a Bocheńskiego Zakładu Komunikacji.
– „Niemniej oferowane kursy nie spełniają oczekiwań ani mieszkańców tej części miasta ani pracowników z przedsiębiorstw ze strefy BSAG. Nawet pobieżna analiza obecnego rozkładu jazdy pozwala dojść do wniosku, że niektóre kursy z obecnego rozkładu jazdy linii nr 5a są kompletnie niedostosowane do potrzeb mieszkańców ulicy Smyków, Krzyżanowickiej, czy osób dojeżdżających z różnych części Bochni do zakładów pracy mieszczących się w strefie BSAG. Skutkiem tego autobusy często jeżdżą prawie puste” – napisał autor petycji.
– „Przykładowo pracownicy rozpoczynający zmianę w zakładzie pracy o godzinie 6:00 rano, a kończący ją o godzinie 14:00, zgodnie z rozkładem jazdy nie mogą dojechać autobusem linii nr 5a, gdyż pierwszy kurs na przystanek BSAG jest przewidziany na godzinę 7:03, a następny 8:01 (w dodatku tylko w dni szkolne), a powrót na godzinę 13:11 albo 15:03, kolejny jest dopiero o godzinie 19:13. Nawet jeśli ktoś rozpoczyna zmianę później, tj. albo o godzinie 7:00 albo o godzinie 8:00 również nie wpisuje się w obecny rozkład jazdy” – wylicza autor petycji.
Z rozkładem jazdy linii nr 5a BZK można zapoznać się TUTAJ.
W piśmie zwrócono uwagę, że żaden z kursów nie odbywa się na trasie dworzec kolejowy PKP – BSAG/ul. Krzyżanowicka, co utrudnia dostanie się do tej części Bochni osobom przyjeżdżającym do miasta pociągami.
Podniesiono też kwestię zwrócenia uwagi na ten problem już w zeszłym roku (publicznie mówił o tym przedstawiciel pracowników przedsiębiorstw w BSAG oraz mieszkańcy): – „Pomimo tak szerokiego grona osób wskazujących na istotne problemy w powyższym zakresie, nie podjęto jednak skutecznych działań, mających na celu poprawę komfortu życia mieszkańców”.
W petycji poruszono też temat ceny biletów*, sugerując obniżkę np. w formie ulgi dla przedsiębiorców, którzy kupowaliby bilety dla swoich pracowników.
Petycją zajmowała się w lutym komisja skarg, wniosków i petycji. Radni tego gremium w porozumieniu z prawnikiem magistratu podzielili postulaty zawarte w petycji według właściwości. Do rozpatrzenia przez Radę Miasta pozostawili kwestię obniżki cen biletów (temat wróci w marcu, bo radni potrzebują informacji, aby podjąć decyzję), a sprawę związaną ze zmianą rozkładu jazdy skierowali do rozpatrzenia burmistrzowi Bochni.
Podczas sesji uchwałę ws. przekazania petycji według właściwości burmistrzowi Bochni poparli jednogłośnie wszyscy radni.
– „Należy uznać, że z uwagi na treść petycji, zawierającą m.in. postulat zmian w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej i dostosowania go do potrzeb mieszkańców oraz fakt, że organizatorem transportu zbiorowego jest Gmina, której zadanie w tym zakresie wykonuje Burmistrz, petycję w tej części należało przekazać Burmistrzowi Miasta Bochni” – wyjaśniono w uzasadnieniu do uchwały.
*Według informacji podanej na stronie internetowej miasta aktualna cena jednorazowego biletu wynosi 2,2 zł. Z dokładnym cennikiem można zapoznać się TUTAJ.