Od marca 2022 r. do maja 2023 r. uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 w Bochni podróżowali po Europie i Azji w ramach projektu Erasmus+ o nazwie DIGital CULTural HeritagE! (Cyfrowe dziedzictwo kulturowe).
Wszystkie działania finansowane były ze środków unijnych w ramach programu Erasmus+. Projekt realizowany był we współpracy ze szkołami partnerskimi z Belgii, Chorwacji, Turcji, Macedonii Północnej i Portugalii.
„Jedynka” zachęca do zapoznania się z efektami działań projektowych (link TUTAJ) oraz do odwiedzenia strony projektu (link TUTAJ).
Od 6 do 12 marca 2022 r. uczniowie pod opieką głównej koordynatorki projektu Katarzyny Spisak oraz Donisławy Golonki, odwiedzili szkołę w Samora Correia w Portugalii. Tematem tej mobilności były „Tradycyjne tańce i zwyczaje”. Uczniowie poznali tradycyjne tańce partnerskie, stroje i zwyczaje, ale także zaprezentowali polskie tradycyjne tańce. Uczniowie odwiedzili Companhia des Lezirias, gdzie dowiedzieli się o zrównoważonym rozwoju i znaczeniu zachowania różnorodności biologicznej oraz skosztowali lokalnych specjałów. Odwiedzili także Lizbonę, Obidos oraz miasta Vila Franca de Xira i Samora Correia.
Od 22 do 28 maja 2022 r. uczniowie SP nr 1 wraz z nauczycielkami Katarzyną Spisak i Donisławą Golonką wzięli udział w spotkaniu projektowym w Mersin w Turcji. Najbardziej emocjonująca była wizyta w regionie Kapadocji, gdzie uczniowie mieli okazję zobaczyć formy tufowe, manufakturę dywanów, katakumby, meczety, warsztat ceramiczny i wiele innych miejsc. Mogli również spróbować tradycyjnej kuchni tureckiej. Jednym z istotnych elementów wszystkich mobilności była i jest współpraca uczniów, którzy wykazują się wyjątkowymi umiejętnościami komunikacyjnymi i cyfrowymi.
W dniach 6-11 listopada 2022 r. nauczycielki: Monika Czesak, Bożena Dobranowska i Katarzyna Spisak ze Szkoły Podstawowej nr 1 w ramach projektu uczestniczyły w mobilności do Dilsen-Stokkem w Belgii. Jej celem było uzgodnienie działań projektowych, poznanie belgijskiego programu edukacyjnego oraz kultury materialnej i niematerialnej Belgii i Holandii. Dilsen-Stokkem to miejsce powstałe z połączenia 5 mniejszych miejscowości, a szkoła, którą uczniowie odwiedzili, liczy około 1200 uczniów i nie jest jedyną w Dilsen-Stokkem.
W trakcie wizyty burmistrz opowiedziała gościom o zaletach gminy w kontekście historycznym, turystycznym, a także dbałości o środowisko. Oprócz zapoznania się ze szkołą i atrakcjami Dilsen-Stokkem była okazja spróbować specjałów lokalnych, a także tych z całego świata przygotowanych przez uczniów goszczącej szkoły. Reprezentanci „Jedynki” byli zaskoczeni wielokulturowością Belgii. Dilsen-Stokkem zamieszkuje ludność 74 narodowości. Uczniowie zwiedzili Brukselę w Belgii, Maastricht w Holandii oraz Akwizgran w Niemczech.
Od 24 do 28 kwietnia 2023 r. uczniowie i nauczycielki Katarzyna Spisak oraz Magdalena Hypś wzięły udział w mobilności do Strizivojny i Đakovo w Chorwacji. Tematem były „Tradycyjne stroje ludowe/biżuteria/sztuka i rzemiosło”. Wójt Strizivojny przybliżył funkcjonowanie i współpracę gminy ze szkołą i lokalną społecznością.
– Wzięliśmy udział w lekcjach, odbyły się także rozgrywki sportowe. Zwiedziliśmy Đakovo, Vinkovci, gdzie mieliśmy okazję zapoznać się z bogatą kolekcją etnograficzną i archeologiczną oraz wziąć udział w warsztatach. Odwiedziliśmy również Vukovar i Osijek. W szkole odbyły się warsztaty: rysowania tradycyjnych motywów na naczyniach szklanych i płóciennych woreczkach, wykonywania tradycyjnych naszyjników z dukatami, bransoletek, torebek z lawendą, odbyły się także warsztaty tańca. Bardzo smakowały nam tradycyjne chorwackie potrawy – relacjonuje Katarzyna Spisak.
Od 21 do 26 maja 2023 r. uczniowie, w towarzystwie nauczycielek: Katarzyny Spisak, Bożeny Dobranowskiej i Donisławy Golonki, uczestniczyli w wyjeździe do Skopje w Macedonii Północnej. Uczniowie przygotowywali się do wyjazdu poprzez dodatkowe zajęcia z historii oraz regularne lekcje z języka angielskiego. Zwiedzili Ochrydę, Skopje i Prilep oraz uczestniczyli w licznych warsztatach. Oczywiście, oprócz zajęć uczniowie mieli również okazję spróbować tradycyjnego macedońskiego jedzenia. To była ostatnia mobilność w ramach projektu, której tematem były historia i geografia.
Uczniowie wiele nauczyli się podczas wymian i nawiązali nowe znajomości w Europie i Azji. Wszystkie zajęcia na zawsze pozostaną w ich pamięci.