Mieszkańców Bochni czekają zmiany w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W czwartek 27 lutego Rada Miasta Bochnia podejmie decyzję w sprawie nowych stawek. W ostatnim czasie pojawiły się dwie propozycje uchwał, różniące się stawkami i sposobem ich uzasadnienia.
Przypomnijmy:
– po przetargu na odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców Bochni w 2025 r. okazało się, że miasto zapłaci konsorcjum firm BZUK i EKOMBUD o ok. 2 mln zł mniej niż zakładano (ok. 8,5 mln zł przy założeniach w wysokości 10,6 mln zł) co wywołało dyskusję na temat obniżki stawek dla mieszkańców;
– 3 lutego burmistrz Magdalena Łacna zaproponowała obniżenie miesięcznej stawki z 35,50 zł do 33,50 zł za osobę – pisaliśmy o tym TUTAJ;
– w odpowiedzi na propozycję burmistrz Bochni radni klubu Koalicji Obywatelskiej zaproponowali obniżkę o 5,5 zł, czyli stawkę 30 zł – link do tekstu TUTAJ.
Dwa projekty uchwał
Do porządku obrad lutowej sesji zgłoszono dwa projekty uchwał w tej sprawie – najpierw z klubu radnych KO, a następnie od burmistrz miasta. Co do stawek projekty są zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami (30 zł i 33,50 zł), ale różnią się uzasadnieniem oraz stawką podwyższoną jeżeli nie spełnia się obowiązku selektywnej zbiórki (odpowiednio 75 zł i 67 zł). W obu wariantach nowe stawki miałyby zacząć obowiązywać od 1 kwietnia br.
Projekt radnych KO – co w uzasadnieniu?
Stawka 30 zł zaproponowana przez radnych klubu KO została wyliczona przy założeniu, że przychód z opłat wyniesie 9 151 200 zł (25 420 osób x 30 zł = 762 600 zł miesięcznie), a koszt zagospodarowania odpadów to 8 535 672 zł (umowa z BZUK-EKOMBUD na 2025 r.). Różnica 615 528 zł ma pokryć koszty PSZOK i obniżki za kompostowanie.
Pozostałe wydatki, czyli m.in. koszty administracyjne i edukacja mają być – zdaniem radnych KO – pokryte z innych środków budżetu miasta, w którym na ten cel przeznaczono w tym roku 11 130 000 zł.
Z projektem uchwały zgłoszonym przez klub radnych KO można zapoznać się TUTAJ (link do Biuletynu Informacji Publicznej).
Projekt burmistrz – co w uzasadnieniu?
Projekt uchwały zaproponowany przez urzędników zawiera bardziej szczegółowe wyliczenia. Koszty funkcjonowania zostały oszacowane na 10 327 152 zł. Na tę kwotę składają się następujące wydatki:
- odbiór i zagospodarowanie odpadów (9 396 249 zł),
- prowadzenie PSZOK (651 834 zł),
- koszty administracyjne (269 069 zł),
- edukacja ekologiczna (10 000 zł).
Urzędnicy wyjaśnili, że na kwotę 9 396 249 zł składają się: 864 915,30 zł (faktura za grudzień 2024 r.), 7 824 366 zł (faktury za 11 miesięcy 2025 r.) oraz 706 967,70 zł („zakładany wzrost masy wytworzonych na terenie Gminy Miasta Bochnia odpadów komunalnych na podstawie danych rzeczywistych za 2024 rok oraz stawki za poszczególne frakcje wynikające z zawartych umów tj. 706 967,70 zł – 8,28%”).
Suma prognozowanych dochodów wynosi 10 327 152 zł (tyle samo co wydatki). Stawkę 33,50 zł przyjęto tylko dla dziewięciu miesięcy (od kwietnia do grudnia), a dla okresu od stycznia do marca rzeczywistą stawkę 35,50 zł. Przy uwzględnieniu liczby mieszkańców (25 420) daje to odpowiednio kwoty 2 707 230 zł i 7 664 130 zł. Od sumy tych dwóch liczb odjęto jeszcze 44 208 zł – to suma ulg za kompostowanie (2 zł od mieszkańca przy 1842 uprawnionych).
Projekt uchwały zgłoszony przez burmistrz dostępny jest TUTAJ (link do BIP).
Radny o propozycji burmistrz: „Typowo medialna”
Na temat zmiany stawek za odbiór odpadów dyskutowano m.in. podczas ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Radni nie byli zgodni, ale pozytywną rekomendację otrzymał projekt uchwały zgłoszony przez klub radnych KO (2 głosy „za”, 1 „przeciwko”, 1 „wstrzymujący się”).
– Obniżka zaproponowana przez panią burmistrz jest dla mnie typowo medialna. Z drugiej strony propozycja KO trochę nierzetelnie została wyliczona. Jeszcze jest czas, dlatego proszę, aby pani burmistrz zastanowiła się, aby wypośrodkować tę kwotę, bo jest naprawdę z czego – stwierdził w czwartek radny Marek Bryg, dodając, że tonaż odpadów może w ciągu roku ulec zmniejszeniu przez wprowadzenie systemu kaucyjnego (będzie obejmował butelki z tworzyw sztucznych, szklane butelki i metalowe puszki).
– Dlatego zostało to w ten sposób przeliczone, żeby tym razem uniknąć takiej sytuacji, żebyśmy musieli dopłacać do tego systemu. Co do tego, czy będzie mniej tych śmieci, to w tej chwili trudno wyrokować, tym bardziej, że nie jest powiedziane, że ten system na 100 proc. wejdzie, czy nie zostanie przesunięty ten termin po raz kolejny – powiedział Filip Pach, zastępca burmistrza Bochni.
– Róbmy tak, żeby nasi mieszkańcy byli zadowoleni. I z burmistrza, i z rady miasta – zaapelował Marek Bryg.
Komisja finansów za projektem zgłoszonym przez burmistrz
W środę, czyli dzień przed sesją, tematem zajmowali się radni Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. W tym przypadku rozstrzygnięcie po głosowaniach jest inne. Pozytywną rekomendację otrzymał projekt zgłoszony przez burmistrz (3 „za”, 1 „przeciwko”, 1 „wstrzymujący się”). Projekt radnych KO dostał 2 głosy „przeciwko” i 3 „wstrzymujące się” (brak głosów „za”).
Decydujące głosowanie Rady Miasta Bochnia odbędzie się na sesji zaplanowanej na czwartek 27 lutego.