Klub Radnych Bocheńskiej Wspólnoty Samorządowej (Damian Słonina, Janusz Możdżeń, Jerzy Lysy) zawnioskował do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej w Bochni, w której – jak zwracają uwagę – „radni BdB (ugrupowanie obecnego burmistrza) oraz radni PIS przeforsowali podwyżkę i tak wysokich dotąd opłat za odbiór odpadów komunalnych na terenie miasta”.
– Nasze propozycje aby nie podwyższać obowiązującej dotąd stawki tzw. opłaty śmieciowej, ze względu na trudną sytuację finansową większości społeczeństwa w związku z pandemią, zostały odrzucone – przypomina szef klubu BWS, Jerzy Lysy.
– Pomijając nawet obecną sytuację społeczną, uważamy że stawka opłaty została przygotowana nierzetelnie a organ wykonawczy samorządu miasta Bochni nie zadbał należycie o utrzymanie lub nawet obniżenie tej stawki – dodaje radny i wylicza: – Brak aktualnych deklaracji śmieciowych, niepowiększenie bazy sprzętowej dla BZUK aby ta firma komunalna mogła SAMODZIELNIE obsługiwać miasto.
W piśmie do RIO, którego treść w całości przytaczamy poniżej, radni wnioskują nie tylko o unieważnienie uchwały podwyższającej stawki za odbiór śmieci, ale również o skontrolowanie przetargów na odbiór odpadów z terenu Bochni.
Dokument datowany jest na 17 grudnia. Jerzy Lysy wspomniał o nim podczas wczorajszej sesji rady miasta, a dziś jego kopię rozesłał do lokalnych mediów.
Przypomnijmy: od 1 stycznia mieszkańcy Bochni będą płacić za odbiór odpadów segregowanych 29,50 zł od osoby (podwyżka z 24 zł).
Zobacz też:
– Dlaczego mieszkańcy Bochni mają płacić 29,50 zł miesięcznie za śmieci? Dokładne wyliczenia
– Bochnia. Podwyżka opłat za śmieci albo Neapol? Relacja z sesji nadzwyczajnej
„Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie
Bochnia, 17 grudnia 2020
Działając w imieniu własnym oraz Radnych Damiana Słoniny i Janusza Możdżenia , tworzących w Radzie Miasta Bochnia Klub Radnych Bocheńska Wspólnota Samorządowa wnoszę o:
A. stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miasta Bochnia nr XXVI/241/20 z dnia 3 grudnia 2020 r w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty, określenia stawki opłaty podwyższonej oraz zwolnień z części opłaty
B. przeprowadzenie kontroli doraźnej dotyczącej aneksowania poprzedniej umowy na odbiór odpadów , postępowania przetargowego sprzed 3 lat, treści specyfikacji oraz umowy nr ZP.272.35.2017 z 22.12.2017 r ( obowiązującej do 31.12.2020 r) z Wykonawcą usług w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami szczególnie w zakresie – w naszej opinii – kuriozalnej ugody sądowej nr ICo 141/19 z 26.03.2019 r zawartej z Konsorcjum tworzonym przez spółkę komunalną BZUK Bochnia sp.z o.o oraz przedsiębiorstwo prywatne EKOMBUD.
C. przeprowadzenie kontroli z aktualnego postępowania przetargowego na „usługi śmieciowe” w 2021 r , w którym wyłoniono Wykonawcę – to samo Konsorcjum co poprzednio.
1.W przedmiotowej Uchwale RM Bochnia z 3.12.2020 r przyjęto metodę opłaty na 1 mieszkańca zamieszkującego nieruchomość. Metoda ta wymaga więc precyzyjnego ustalenia ilości mieszkańców, którzy korzystają z usług zlecanych przez gminę w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami.
Jednakże radnym nie przedstawiono aktualnych tzw. deklaracji śmieciowych. Ostatnie deklaracje w zakresie ilości osób faktycznie zamieszkujących gospodarstwa domowe i produkujących odpady były zbierane jeszcze w 2018 r (!) , tj. przed poprzednim przetargiem na odbiór odpadów. A zarazem przed wybuchem pandemii, która w sposób istotny zmieniła sposób życia, nauki i pracy wielu mieszkańców miasta . Tak więc należy przypuszczać , że jest to ilość nieaktualna w obecnej sytuacji społecznej. Różnica miedzy ilością osób zamieszkujących Miasto Bochnia a ilością deklaracji wynosi aż 4998 (liczba mieszkańców 29 718- liczba deklaracji 24700), czyli aż 17 %. Aktualnie obowiązująca umowa wygasa 31.12.2020r.
Do ustalania opłaty śmieciowej zgodnie z art.6 ust.1 pkt. 1 z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, organ stanowiący przy ustalaniu stawki bierze pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę.
Mimo znacznej różnicy ilości mieszkańców a ilością złożonych deklaracji oraz możliwości ich weryfikacji, która istnieje od września 2020r Urząd Miasta w Bochni przeprowadził jedynie 50 kontroli. Pomimo apeli radnych, którzy argumentowali konieczność przeprowadzenia kontroli wynikających chociaż by z faktu wprowadzenia zdalnych zajęć dla studentów oraz zamknięcia niektórych branży w wyniku pandemii i powrotu pracowników z zagranicy, burmistrz nie zrobił nic, aby ten problem rozwiązać.
2.Na terenie Bochni działa ok. 3000 firm, z czego tylko ok. 400 ma podpisane umowy na odbiór odpadów – poważna część z nich odpady produkcyjne oddaje jako śmieci powstałe w zamieszkiwanych domostwach. Ta sprawa w trakcie 2,5 roku trwania obecnej umowy nie została nawet w niewielkim stopniu skontrolowana i wyjaśniona.
3. Na podstawie faktów opisanych w pkt. 1 i 2 naszego pisma widać, że Organ Wykonawczy nie dopełnił zasady rzetelności i staranności w przyjmowaniu danych , chociaż wykazana dysproporcje rzutują bezpośrednio na wysokość tzw. opłaty śmieciowej.
4. W jesieni br zostały przeprowadzone 2 przetargi na odbiór odpadów. W pierwszym została podana ilość 8 tys. ton, jednakże ze względu na zbyt wysokie kwoty zaproponowane przez firmy przetarg unieważniono. Do drugiego przetargu przyjęto już 7 tys. ton.- co potwierdza, że Urząd nie dysponuje także rzetelnymi danymi dotyczącymi ilości odpadów. Nasuwają się też pytania : Co z tysiącem ton, które stanowi różnicę miedzy poszczególnymi przetargami? Czy miasto zostanie z problemem i koniecznością zmiany stawek w ciągu roku? Czy celowe zawyżenie ilości odpadów nie było działaniem na szkodę miasta, a w konsekwencji – mieszkańców, którzy pokrywają koszty gospodarowania odpadami komunalnymi.
Powyższe zastrzeżenia świadczą, że wskutek przy ustalaniu tzw. opłaty śmieciowej doszło do rażącego naruszenia prawa – Ustawy o utrzymaniu czystości (…).
5.Wprowadzenie ulgi 1 zł dla osób, które we własnym zakresie kompost jest działaniem „na oślep”, pozbawionym precyzyjnej podstawy liczbowej. Podczas gdy co najmniej 20% wszystkich odpadów na peryferyjnych osiedlach mieszkaniowych stanowią odpady biodegradowalne, ulga powinna wynosić min 5zł . W konsekwencji – mniejsza byłaby ilość odpadów podlegających wywożeniu a tym samym – mniejsza cena usługi w przetargu. Organ Wykonawczy dodatkowo nie zadbał więc także o oszczędność i gospodarność w wydatkowaniu publicznych pieniędzy.
Przewodniczący Klubu Radnych Bocheńska Wspólnota Samorządowa
Jerzy Lysy„