R e k l a m a

Akcja policji na przejeździe kolejowym w Rzezawie

-

Bocheńscy policjanci prowadzili wczoraj działania profilaktyczne na przejeździe kolejowo-drogowym w Rzezawie. W ostatnim czasie wielokrotnie byli alarmowani o tym, że kierowcy wjeżdżają tu na tory w momencie, w którym opuszczanie zapór zostało rozpoczęte lub ich podnoszenie nie zostało zakończone.

– Takie zachowanie powoduje duże prawdopodobieństwo doprowadzenia do zdarzenia w ruchu lądowym a co za tym idzie spowodowanie zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających w pojeździe. Powyższe zachowania doprowadzają także do uszkodzenia rogatek kolejowych, które później nie działają prawidło, co stwarza kolejne niebezpieczeństwo – zwraca uwagę Daniel Bułatowicz, rzecznik prasowy bocheńskiej policji.

Głównym celem wczorajszych działań funkcjonariuszy bocheńskiej drogówki było zwrócenie uwagi uczestnikom ruchu drogowego na niebezpieczeństwo wynikające z nieprawidłowego przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach zaplanowanej akcji  profilaktycznej policjanci przypominali kierującym podstawowe zasady prawidłowego poruszania się w takich miejscach. 

Za niedostosowanie się obowiązku zakazu wjazdu na przejazd kolejowy pomimo, że opuszczanie rogatek zostało rozpoczęte lub ich podnoszenie nie zostało zakończone taryfikator przewiduje mandat w wysokości 300 zł. Taka sama grzywna grozi za omijanie zapór oraz unieruchomienie pojazdu na przejeździe kolejowym. Mandat karny w wysokości 250 zł obowiązuje za wyprzedzanie na przejeździe kolejowym.


Zasady prawidłowego zachowania w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego reguluje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym. 

Art. 28.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.  

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.  

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:  
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone; 
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy; 
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim; 
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. 

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.  

Należy pamiętać, że drogi dojazdowe do przejazdów kolejowo-drogowych są oznakowane odpowiednio wcześnie, co ma przekazać informację uczestnikom ruchu o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności.

PODOBNE ARTYKUŁY

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia

Bieżący miesiąc