Straż pożarna zbiera od samorządów informacje na temat ich przygotowania na wypadek odcięcia zasilania kluczowych obiektów, czy niedrożności szlaków komunikacyjnych.
Pismo w tej sprawie otrzymały w tym tygodniu m.in. samorządy powiatu bocheńskiego. Informacje zbierane są przez miejscową komendę PSP na podstawie instrukcji otrzymanych z komendy głównej oraz komendy wojewódzkiej.
Pytania skierowane do samorządów dotyczą takich zagadnień jak:
- możliwość zapewnienia zasilania awaryjnego podmiotów ważnych dla funkcjonowania miasta/gminy w przypadku braku zasilania gwarantowanego
- możliwości transportu i dostarczania środków do życia dla ludności w warunkach braku przejezdności szlaków drogowych i kolejowych
- organizacja czasowego zakwaterowania ludności
- możliwość przygotowania i dostarczenia gorących napojów oraz posiłków osobom uwięzionym w samochodach/pociągach lub przyjętych na czasowe zakwaterowanie.
Jak wyjaśniono w piśmie, chodzi o rozpoznanie przygotowania samorządów do prowadzenia działań ratowniczych i niesienia pomocy poszkodowanym „podczas wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych”, choć łatwo sobie wyobrazić, że dokładnie taka sama gotowość potrzebna może być także w innych okolicznościach.
Zebrane dane pozwolą ocenić stan przygotowania na wypadek takich sytuacji i mają posłużyć do pracy nad ulepszaniem planów działania. – To standardowe kroki. Dane zbieramy i aktualizujemy co roku – podkreśla bryg. Robert Cieśla, komendant powiatowy PSP.