Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skierowaną do niego skargę kasacyjną na wyrok sądu I instancji, który uchyla decyzję środowiskową wydaną przez GDOŚ dla budowy II etapu bocheńskiego łącznika A4 z DK94. Sprawy się komplikują, ale jak ustalił Bochnianin.pl, Zarząd Dróg Wojewódzkich nie przerywa rozpoczętych już prac projektowych.
II etap łącznika to dokończenie już wybudowanej nitki, od nowo powstałego ronda na ulicy Krzeczowskiej do ulicy Brzeskiej (będzie potrzebna budowa wiaduktu nad torami kolejowymi). Na powyższej mapie orientacyjny przebieg tego odcinka zaznaczony jest na niebiesko.
Tak to miejsce wygląda obecnie (screen geoportal.gov.pl):
Decyzja środowiskowa dla tego zadania została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie już w 2016 roku, ale od razu zaskarżył ją mieszkaniec Bochni, dla którego realizacja inwestycji w wybranym wariancie oznaczałaby znaczące wywłaszczenie z majątku.
Rozpatrujący jego skargę w 2018 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w większości decyzję jednak podtrzymał. Mieszkaniec takie rozstrzygnięcie GDOŚ zaskarżył do sądu.
Wyrok I instancji
Wiosną 2019 roku mieszkaniec wygrał sprawę przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie, który wskazał, że w toku przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko złożono szereg uwag i wniosków przez strony postępowania oraz przedstawicieli społeczeństwa (wskazujących m.in. na znaczące oddziaływanie przyjętego wariantu realizacji przedsięwzięcia na środowisko, pogorszenie warunków życiowych i zdrowotnych, a także obniżenie wartości domów w wyniku podniesienia ulicy Brzeskiej w Bochni i zaprojektowania ronda na nasypie 6 m n.p.t.), do których GDOŚ nie odniósł się szczegółowo – co jest wadą na tyle istotną, że decyzja organu została uchylona.
NSA oddala kasację
Z takim rozstrzygnięciem nie zgodził się z kolei Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie i wniósł o kasację wyroku z I instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ten jednak właśnie stwierdził (21 marca), iż „nie wykazano skutecznie, że zaskarżona decyzja nie zawiera dostrzeżonych przez sąd I instancji uchybień”.
Orzeczenie jest ostateczne i nie podlega zaskarżeniu.
Co to oznacza?
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie rozstrzygnął już przetarg i zlecił projektowanie II etapu bocheńskiego łącznika autostrady A4 z DK94. W sfinansowaniu tego zadania uczestniczą Województwo Małopolskie, Powiat Bocheński i Miasto Bochnia (w zeszłym roku podpisano trójstronne porozumienie w tej sprawie – zobacz TUTAJ).
Tydzień temu naczelnik wydziału inwestycji w bocheńskim magistracie Rafał Nosek poinformował radnych, że inwestycja jest „zaawansowana projektowo”, w tym roku planowane jest pozyskanie decyzji ZRID, a budowa mogłaby być zrealizowana nawet w dwóch najbliższych latach.
Czy uchylenie decyzji GDOŚ może tu coś zmienić?
Zarząd Dróg Wojewódzkich stoi na stanowisku, że wyrok NSA spowodował tyle, że utrzymał w mocy wyrok sądu I instancji – WSA w Krakowie, powodując, że stał się on prawomocny, ale to wcale nie blokuje kontynuacji rozpoczętych prac.
– Wyrok WSA uchylił jedynie decyzję organu administracyjnego II instancji, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, pozostawiając w obrocie prawnym decyzję I instancji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Decyzja ta z kolei posiada rygor natychmiastowej wykonalności, a zatem możemy i będziemy się nią posługiwać przy pozyskiwaniu decyzji ZRID dla kolejnego etapu węzła – wyjaśnia w odpowiedzi na pytania Bochnianin.pl Agnieszka Ćwiertniewicz, rzecznik prasowy ZDW w Krakowie. – Decyzja GDOŚ była decyzją częściowo reformatoryjną, która zmieniła decyzję RDOŚ. W takim kształcie korzystaliśmy z niej przy dotychczasowym postępowaniu o ZRID. Z uwagi na jej uchylenie musimy teraz korzystać z decyzji RDOŚ.
– Prace projektowe nie zostały przerwane, a wyrok NSA ma taki skutek, że GDOŚ będzie musiał ponownie rozpoznać odwołania od decyzji RDOŚ – dodaje Agnieszka Ćwiertniewicz.