Władze Bochni chcą sprzedać kamienicę przy ul. Kościuszki 5, gdzie na parterze przez wiele lat działała popularna księgarnia. Radni komisji gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, do których wystąpiono o wydanie opinii, na razie ostrożnie podchodzą do sprawy.
Temat pojawił się podczas ostatniego posiedzenia komisji gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Tomasz Kuc, naczelnik wydziału gospodarki mieniem komunalnym i rolnictwa, poprosił radnych tej komisji o opinię ws. sprzedaży obiektu. To standardowa procedura w przypadku sprzedaży miejskich nieruchomości. Po pozytywnej opinii komisji urzędnicy przygotowują uchwałę, a decyzja o sprzedaży zależy już wtedy od całej rady miasta.
Podczas dyskusji przypomniano, że przez wiele lat na parterze tej kamienicy funkcjonowała księgarnia Dom Książki. W 2018 r. została zlikwidowana, bo właściciele nie sprostali podwyżce czynszu.
Radni nie byli przekonani, aby od razu poprzeć decyzję o sprzedaży obiektu. Pojawił się pomysł, aby opinię w sprawie sprzedaży poprzedzić ekspertyzą kosztów remontu (w przypadku remontu następnym krokiem byłoby dalsze wynajmowanie lokali).
– Chcemy najpierw wiedzieć, czy miastu opłacałoby się wyremontować ten budynek, żeby się go nie pozbywać. Czy macie państwo kosztorys wykonawczy? Ile kosztowałby taki remont? – zapytał radny Krzysztof Sroka.
– Wstępna dyskusja na ten temat była prowadzona w 2019 lub 2020 r., gdy została stamtąd wyprowadzona księgarnia: czy da się cokolwiek zrobić, żeby wynająć tę kamienicę? Okazało się, że należałoby przeprowadzić poważny remont, chodzi o strop. Wstępna diagnoza była wtedy taka, że trzeba go wzmocnić, wymienić. To są dane sprzed kilku lat. Wstępna ekspertyza mówiła o ok. 1 mln zł, które trzeba włożyć, żeby można było wynająć. Nie można nikogo tam wpuścić, bo grozi to katastrofą budowlaną – odpowiedział Gustaw Korta, zastępca burmistrza Bochni.
– Aktualnie nie mamy w tej kamienicy żadnych lokatorów, więc jest możliwość przystąpienia do zagospodarowania. Nikt nas nie zmusza do sprzedania, ale mamy koszty utrzymania, więc dobrze byłoby zastanowić się nad tym, czy stać nas na to, żeby zainwestować środki w remont doprowadzający do standardu, gdzie moglibyśmy wynajmować i na tym zarabiać. Wydaje się to przekraczające możliwości miasta i tego, żeby nam się to zwróciło – dodał Gustaw Korta.
Krzysztof Sroka zaproponował, aby wykonać wycenę remontu obiektu oraz oszacować orientacyjne wpływy z czynszów. Taki wniosek skierowany do burmistrza poparli wszyscy radni komisji gospodarki komunalnej (Marek Bryg, Zenona Banasiak, Anna Morajko, Krzysztof Sroka, Bogdan Dźwigaj).
Po uzyskaniu ekspertyzy radni tej komisji mają zająć stanowisko w sprawie sprzedaży obiektu. Wkrótce temat będzie zatem kontynuowany.