Od 1 września pasażerowie z Bochni, Brzeska i Tarnowa mogą szybciej dojechać do Krakowa dzięki zwiększeniu prędkości pociągów na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże do 160 km/h (odcinek o długości ok. 13 km). To efekt zakończonej modernizacji linii kolejowej, która objęła wymianę torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem.
Modernizacja torów na trasie Kraków Główny – Podłęże to część jednej z największych inwestycji kolejowych w historii Krakowa. Projekt objął również budowę nowych estakad, mostów, wiaduktów oraz przystanków, takich jak Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, co znacząco poprawiło dostęp do kolei. Dodatkowo, wybudowanie dwóch nowych torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz jednego na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów pozwoliło na dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” zakończył się w zeszłym roku. Inwestycja za ponad 1,2 mld zł netto była współfinansowana przez Unię Europejską i stanowiła istotny element modernizacji międzynarodowego szlaku kolejowego E30, łączącego Ukrainę, Polskę i Niemcy. Dzięki modernizacji poprawiła się również jakość podróży na trasach Rzeszów – Kraków i Kraków – Katowice.