Dziś, 21 marca, ZUS uruchomił specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim, która dotyczy świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego w wyniku konfliktu zbrojnego.
Infolinia działa w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godz. od 8:00 do 18:00 pod numerem 22 444 02 55 (opłata według stawek operatorów). Pytania o świadczenia rodzinne dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres [email protected]. Wśród osób, które obsługują infolinię, są m.in. uchodźcy z Ukrainy.
Konsultanci infolinii poinformują: o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Na stronie internetowej ZUS również są informacje w języku ukraińskim. Osoby potrzebujące pomocy mogą się dowiedzieć m.in. gdzie i na jakich warunkach mogą ją otrzymać.
Docelowo na stronie internetowej ZUS będą publikowane informacje o warunkach otrzymania świadczeń rodzinnych, ubezpieczenia zdrowotnego, świadczeń emerytalnych i rentowych. Dodatkowo na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS będzie możliwe zakładanie profilu PUE w języku ukraińskim.
Z powodu wojny w Ukrainie już ponad dwa miliony obywateli tego państwa wjechało do Polski szukając schronienia przed skutkami działań zbrojnych.
Na przełomie lutego i marca ZUS przyjął pierwsze rodziny uchodźców z Ukrainy, które korzystają z bazy szkoleniowej. Łącznie jest ich obecnie ponad trzystu.
Z powodu wydarzeń w Ukrainie pracownicy ZUS zorganizowali zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla obywateli Ukrainy. Dary zostały przekazane do Mazowieckiego Oddziału Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża.