Niepołomice zrealizowały na ul. Sportowej pilotażowy projekt drogi w tzw. systemie „Dwa minus Jeden”. To koncepcja popularna m.in. w Danii – w Polsce dopuszczalna od zeszłego roku.
Powstawanie dróg „2-1” w Polsce dopuściło rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które weszło w życie jesienią 2022 roku. Niepołomice postanowiły przetestować „nowinkę” na jednej ze swoich ulic.
– Po wykonaniu nowej nawierzchni asfaltowej, wyznaczyliśmy po obu stronach wąskie pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów, które zostały pomalowane na kolor czerwony. Pośrodku zostawiliśmy jeden szeroki pas dla pojazdów silnikowych – opisuje Roman Ptak, burmistrz Niepołomic. I wyjaśnia zasadę „działania” oznakowania: – W przypadku nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu, oba pojazdy wjeżdżają na część pasa dla pieszych oraz rowerzystów po swojej stronie (ustępując im pierwszeństwa) i wymijają się w ten sposób.
Zgodnie z przepisami, droga ma szerokość odpowiednio dużą, by minęły się na niej dwa pojazdy. Dopuszczalna prędkość to 50 km/h.
Taki system jest bardzo popularny np. w Danii. Celem jego stosowania jest zapewnienie większej przestrzeni pieszym i rowerzystom, a tym samym uniknięcie budowy nowych ścieżek dla nich (zwłaszcza na obszarach, na których nie jest to możliwe) – co także obniża koszty budowy i utrzymania.