– W poniedziałek udostępnimy kierowcom nowy wiadukt, który zbudowaliśmy nad powstającą zachodnią obwodnicą Brzeska – poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
– Nowy obiekt to równocześnie nowy przebieg ul. Pomianowskiej. Równocześnie likwidujemy dotychczasowe, tymczasowe przejazdy łączące obie części tej ulicy. Wiadukt jest w dalszym ciągu terenem budowy, obowiązywać będzie ograniczenie 30 km/h – dodaje Kacper Michna.
Na terenie budowy zakończono ostatnio prace związane z przebudową sieci gazowej wysokiego ciśnienia. Finalizowana jest też budowa dwóch mostów i pięciu przepustów na trasie łącznika brzeskiego (zostały do zrobienia prace wykończeniowe). Na 4/5 trasy jest już ułożona podbudowa z kruszywa, a na 1/3 pierwsze warstwy asfaltu. Inwestycja jest zaawansowana w 85%.
Trwają rozmowy z wykonawcą w sprawie rozpatrzenia roszczeń dotyczących terminu zakończenia kontraktu. Roszczenia dotyczą złych warunków pogodowych (ubiegłoroczne deszcze) i trudniejszych niż przewidywano warunków gruntowych. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca tego roku.
Brzeski łącznik
Nowa droga powstaje między rondem w Jasieniu na DK94 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu. Ma niespełna 3 km. Trasa określana jest mianem łącznika brzeskiego, ponieważ łączy węzeł Brzesko na autostradzie A4 z DK94 i DK75.
Pierwszy odcinek łącznika ma 2,1 km i funkcjonuje od 2016 roku. Biegnie od węzła na A4 i DW768 do ronda na DK94. Budowany odcinek pozwoli na przejazd z autostrady dalej na południe, w kierunku Sądecczyzny, z ominięciem Brzeska. Odciąży to ruch w mieście na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza. Przejeżdża nimi codziennie nawet 23 tysiące pojazdów. Ta droga jest równocześnie pierwszym powstającym odcinkiem „sądeczanki”, przygotowywanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 75 do Nowego Sącza.
Powstająca trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku biegnie 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. Budujemy też specjalny zjazd z łącznika do Szpitala Powiatowego, z którego będą korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna.
Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą powstają dwa mosty nad Uszwicą. Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na „sądeczankę”.
Na niespełna 3-kilometrowej trasie budujemy sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Wszystkie zostaną poprowadzone pod obwodnicą. Do każdego z przejść będą prowadzić specjalnie usytuowane płotki i ogrodzenia.
Łącznik brzeski powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość prac to ok. 100 mln zł.