馃敻 Ile kosztuj膮 reklamy w telewizji i czy w og贸le op艂acaj膮 w kontek艣cie internetu?

Reklamy telewizyjne pozostaj膮 niezmiennie atrakcyjnym rozwi膮zaniem dla wszelkich podmiot贸w, kt贸re chc膮 na dobre przedosta膰 si臋 do 艣wiadomo艣ci odbiorc贸w. Rynek medialny w ci膮gu zaledwie jednej dekady zmieni艂 si臋 nie do poznania. Telewizja nie jest dzi艣 bowiem jedynym i kluczowym kana艂em reklamowym. Czy w tym kontek艣cie promocja w TV jest nadal atrakcyjna? Oto aktualny cennik reklam w Polsce.

Kr贸tka reklama w telewizji mo偶e stanowi膰 pot臋偶ny wydatek w planach. W zale偶no艣ci od pory emisji oraz miejsca w kolejno艣ci w ca艂ym bloku reklamowym, r贸偶nice w cennikach mog膮 by膰 zaskakuj膮co du偶e.

Jaki jest koszt spotu reklamowego w popularnych stacjach? Gdyby kto艣 chcia艂 wyemitowa膰 p贸艂minutowy spot przed g艂贸wnym wydaniem 鈥濬akt贸w鈥 TVN, musia艂by przeznaczy膰 na tak膮 jednorazow膮 reklam臋 ponad 50 tys. z艂. Gdyby jednak tego rodzaju kampani臋 przenie艣膰 na poranne pasmo 艣niadaniowe, kwota ta starczy艂aby nawet na kilkana艣cie spot贸w.

Oko艂o 50 tys. z艂 kosztuj膮 reklamy g艂贸wnym pa艣mie antenowym TVP. Jeszcze dro偶sze s膮 spoty wykupywane przy okazji atrakcyjnych wydarze艅 sportowych. Kr贸tki spot przed meczem pi艂karskim lub w przerwie konkursu skok贸w narciarskich mo偶e kosztowa膰 dwa razy wi臋cej.

Czy reklama w telewizji jest nadal atrakcyjna?

Zdecydowanie tak. Mimo 偶e to internet staje si臋 dzi艣 g艂贸wnym 藕r贸d艂em rozrywki i kluczowym medium szczeg贸lnie dla m艂odego pokolenia, reklama lokowana w telewizji nadal postrzegana jest bardzo atrakcyjnie. Trafia ona do du偶ych grup docelowych, a dodatkowo istniej膮 mo偶liwo艣ci – podobnie jak w przypadku Internetu – jej swoistego targetowania na wybrane grupy docelowe. Mo偶na

bowiem zak艂ada膰, 偶e pasmo telewizji 艣niadaniowej b臋dzie ogl膮dane g艂贸wnie przez kobiety, podczas gdy spot reklamowy w przerwie meczu 鈥 w wi臋kszo艣ci trafi do m臋偶czyzn.

Mitem jest r贸wnie偶 to, 偶e internet w jakim艣 stopniu stanowi zagro偶enie dla telewizji. Obydwa te media doskonale si臋 uzupe艂niaj膮. Firmy marketingowe zapewniaj膮 ju偶 formaty, w kt贸rych mo偶na na przyk艂ad wykupywa膰 miejsce reklamowe tak, by podwaja膰 przekaz promocyjny, kt贸re w wybranych lokalizacjach trafia do u偶ytkownika r贸wnocze艣nie w telewizji i internecie. Warto bowiem pami臋ta膰, 偶e odbiorcy wiele czasu sp臋dzaj膮 w艂a艣nie, 艂膮cz膮c obydwa te media. Innymi s艂owy, przegl膮daj膮 sie膰 na smartfonie r贸wnocze艣nie w艂膮czonym odbiornik贸w.

Ciekawostk膮 jest r贸wnie偶 fakt, 偶e kana艂y dost臋pne s膮 te偶 online. W ten spos贸b telewizja przez internet mo偶e dotrze膰 do zdecydowanie szerszego grona odbiorc贸w. Dotyczy to przede wszystkim m艂odszego pokolenia, kt贸re preferuje w艂a艣nie ten spos贸b dystrybucji medi贸w.

Telewizja kontra internet a grupy odbiorc贸w

Na sens wydatk贸w, jakie ponoszone s膮 w przypadku reklamy telewizyjnej, trzeba spojrze膰 r贸wnie偶 przez pryzmat wielko艣ci grup docelowych oraz – co wa偶ne – p贸r roku. Telewizja jest zdecydowanie ch臋tniej ogl膮dana zim膮 i jesieni膮. Wtedy decyduje si臋 na bardziej atrakcyjn膮 ram贸wk臋 ni偶 wakacyjne powt贸rki. Jak kszta艂tuj膮 si臋 ceny reklam w telewizji, patrz膮c na nie przez pryzmat ca艂ego roku?

Analizuj膮c cennik TVN, zauwa偶y膰 mo偶na bardzo du偶e r贸偶nice. Deklarowana 艣rednia cena cennikowa brutto w 2021 roku w styczniu by艂a poni偶ej 10 tys. z艂 jednak ju偶 od lutego a偶 do czerwca oscylowa艂a w granicach 15-16 tys. Bardzo du偶y spadek, bo do 8 i 9 tys. z艂 zanotowa艂a w wakacje. Jesie艅 i wczesna zima to dla ka偶dej telewizji prawdziwe 偶niwa, bior膮c pod uwag臋 cennik reklam. W tym przypadku ich koszt 艣redni od wrze艣nia do grudnia to 21 tys. z艂. Planuj膮c dzia艂ania reklamowe, warto wi臋c zwr贸ci膰 na te r贸偶nice szczeg贸ln膮 uwag臋.

Najnowsze

X