Gawłów. Udowodnili, że matematyka nie jest nudna! – ZDJĘCIA

-

W Zespole Szkół Gminnych im. Mikołaja Kopernika w Gawłowie (gmina Bochnia) realizowany był projekt „Teoretycy contra praktycy – super liga matematyczna”, który został sfinansowany z fundacji mPotęga. Co roku Fundacja ta przeznacza około milion złotych na wsparcie nowoczesnej, nieszablonowej edukacji matematycznej. To przekłada się na tysiące godzin nauki i tysiące młodych ludzi, które mają szansę odczarować w swoich głowach stereotyp królowej nauk.

mPotęga to program grantowy, który popularyzuje matematykę wśród uczniów. Ma pokazać im, że matematyka to super przygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność. Zachęca także nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki, aby przezwyciężyli rutynę i schematy. Za swoją konsekwentną działalność w mPotędze, mBank otrzymał nagrodę Złotego Bankiera w kategorii „Bank wrażliwy społecznie w 2016 r.”

Projekt realizowany w Gawłowie miał na celu zwiększenie aktywności i zaangażowania uczniów w nauczanie matematyki i ukazanie atrakcyjności tego przedmiotu. Miał on zachęcać uczniów do szukania ciekawych informacji oraz motywować do rozwoju umiejętności matematycznych. Uczniowie podczas realizacji projektu powtarzali wiadomości z matematyki przez zabawę i rywalizację.

Adresatami innowacji byli uczniowie klas  VII i VIII bezpośrednio, jednak materiały stworzone podczas projektu mają służyć również uczniom kl. IV-VI.  Projekt trwał 4 miesiące, zajęcia prowadzone były w ramach spotkań dodatkowych w formie konsultacji z grupą uczniów oraz warsztatów matematycznych.

Tematyka warsztatów:

„Ile litrów mieści się w baryłce ropy naftowej?- jednostki w życiu codziennym”

„Co może łączyć Audi R8 z sokołem wędrownym?”

„Niełatwo być rentierem – o procentach jak najwięcej”

„Geometria jako fundamentalna zasada architektury”

„Czy kształt piłki nożnej jest inspirowany ikosaedrem?- co wiemy o bryłach”

Podczas tych spotkań uczniowie rozwiązywali zadania problemowe z naciskiem na zastosowanie w praktyce m. in. ważyli słodkości i przeliczali tą wagę na różne jednostki (nie tylko te znane i powszechne). W ten sposób utworzono ligę matematyczną, a rywalizowały ze sobą grupy: Gąsieniczki, Dobre Chłopaki, Joty i Hrabianki. Na koniec projektu zorganizowano finał super ligi – wydarzenie szkolne, podczas którego trzy najlepsze grupy rywalizowały w potyczkach matematycznych i walczyły o cenne nagrody.

Grupy walczyły się w pięciu rozgrywkach: 

  • Pierwsza rozgrywka polegała na poprawnym dopasowaniu jednostek
  • W drugiej uczniowie biegali na czas, a następnie musieli przeliczyć jaką średnią prędkość miała grupa i ile czasu zajęłoby im przebiegnięcie 10 km
  • W trzeciej rozgrywce rozwiązując zadania dot. procentów rozszyfrowywali kod
  • W czwartej rozgrywce uczniowie mogli dać się ponieść artystycznemu duchowi. Mieli za zadanie utworzyć „dzieło” z figur geometrycznych i obliczyć jego pole
  • Ostatnia rozgrywka dot. brył- uczniowie przyporządkowywali bryły do odpowiedniej grupy, a także mierząc odpowiednie krawędzie obliczali ich pole i objętość. 

Wszyscy znakomicie się bawili! I miejsce miejsce zdobyła grupa Gąsieniczek, II miejsce wywalczyły Hrabianki, a III – Dobre Chłopaki. Wszystkim serdecznie gratulujemy.

PODOBNE ARTYKUŁY

NAJNOWSZE

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia

sierpień, 2022

X