R e k l a m a

🔸 Rodzaje materiałów POS wykorzystywanych w reklamie

-

Materiały POS (z ang. point of sale) to wszelkie „zwracacze” naszej uwagi, które możemy spotkać na przykład w marketach czy na targach branżowych. Ich zadaniem jest wyróżnienie danego produktu spośród innych w tej samej kategorii, a tym samym doprowadzenie do zakupu danego towaru. Materiałów reklamowych POS nie należy mylić z gadżetami reklamowymi. Są one przede wszystkim reklamą publiczną poza środkami masowego przekazu, która ma trafić do klienta detalicznego i nakłonić go do wyboru konkretnego produktu. Sprawdź, jakie rodzaje materiałów POS wykorzystuje się najczęściej i które z nich są najskuteczniejsze!

Gdzie się stosuje materiały POS?

Point of sale materials znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie następuje sprzedaż bezpośrednia. Stanowią wsparcie innych działań marketingowych, np. reklamy telewizyjnej lub internetowej. Znajdziemy je przede wszystkim:

  • w sklepach wielkopowierzchniowych i marketach,
  • na stacjach benzynowych,
  • w bankach,
  • w drogeriach i aptekach,
  • w galeriach handlowych.

Zazwyczaj umieszcza się je w specjalnie eksponowanych miejscach, aby zwrócić uwagę klienta na konkretny produkt lub gamę produktów i nakłonić do podjęcia decyzji zakupowej.

Czy materiały POS są skuteczne w zwiększaniu sprzedaży produktów?

Według licznych badań marketingowych, materiały POS w sposób rzeczywisty wpływają na sprzedaż eksponowanego za ich pomocą produktu. Dzieje się tak, ponieważ występują w bardzo atrakcyjnej wizualnie formie, która nie tylko zwraca uwagę, ale również buduje pozytywne skojarzenia z daną marką czy produktem. Ponadto materiały POS podświadomie kojarzą się z promocjami, co tylko potęguje efekt.

Popularne rodzaje materiałów POS

Odkąd pojawiły się w historii pierwsze materiały POS, ich rodzajów stale przybywa. Nie ma co się temu dziwić, w końcu żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju reklamy, a im jest ona kreatywniejsza, tym bardziej skuteczna. Materiały point of sale spotyka się wszędzie, co tylko potwierdza fakt, że na dobre zagościły w naszym otoczeniu.

Istnieje sporo kryteriów podziału materiałów POS, jednak najczęściej używa się podziału ze względu na to, w jakim miejscu zostanie dana reklama umieszczona. Wyróżnia się:

Materiały przeznaczone na ladę

Rzadko się zdarza sytuacja, w której na ladzie sklepowej jest pusto. Wręcz przeciwnie, znajdziemy tam mnóstwo produktów lub materiałów reklamowych.

Do POS na ladę zaliczamy:

  • ekspozytory (displaye naladowe) – najczęściej wykonane z przezroczystego tworzywa sztucznego lub nadrukowanego koloru, dopasowane do konkretnych produktów (np. kosmetyków, artykułów pierwszej potrzeby, batonów, gum do żucia itp.),
  • bilonownice zawierające próbki produktów – są to znane nam ze sklepów podkładki z nadrukiem o charakterze reklamowym, na które kładziemy pieniądze, szczególnie te drobne,
  • dyspensery – np. w restauracjach podajniki na serwetki.

Materiały przeznaczone na sufit

Sufit stanowi często niewykorzystaną powierzchnię, na której z powodzeniem można zaprezentować potencjalnym klientom treści reklamowe. Wystarczy zainwestować w wiszące:

  • hangery (plakaty) – są dobrym sposobem na wyróżnienie konkretnego działu w sklepach wielkopowierzchniowych lub informowanie o aktualnych akcjach promocyjnych,
  • flagietki – wszelkiego rodzaju chorągiewki lub girlandy papierowe z nadrukowanymi treściami reklamowymi.

Materiały przeznaczone na podłogę

Z pewnością najbardziej rzucającą się formą materiałów POS są formy przeznaczone na podłogę, najczęściej:

  • dispalye – są to wszelkie „dodatkowe” półki na produkty w marketach, najczęściej wykonane z kartonu lub plastiku, które eksponują konkretny produkt lub linię produktów jednego producenta, poprzez ciekawą formę, kolorowe nadruki o treściach reklamowych i zwracającą uwagę formę. Niektóre displaye posiadają także dodatkowe elementy dźwiękowe, czy ruchome, mające na celu zwiększenie zainteresowania eksponowanym asortymentem i skłonienie do zakupu określonego towaru.
  • roll – up (rolety reklamowe) – często spotykana forma reklamy np. na targach lub innych wydarzeniach masowych. Są to proste konstrukcje, najczęściej składające się ze stojaka, na którym zawiesza się rozwijany na określoną wysokość materiał. Na nim umieszczone są z kolei różnego typu druki o charakterze reklamowym, mające przedstawić odbiorcy daną firmę lub produkt.
  • stoiska – co ciekawe, materiały POS mogą osiągać naprawdę spore rozmiary, w formie tymczasowych stoisk sprzedażowych lub reklamowych. Spotkać je można przede wszystkim jako „wyspy” w galeriach handlowych. Charakteryzują się ciekawą formą, znacznie odznaczającą się od otaczających wyspę witryn.
  • info kioski – dynamiczny rozwój technologii multimedialnych sprawił, że w sklepach, restauracjach szybkiej obsługi czy w innych placówkach (nie koniecznie sprzedażowych) możemy natknąć się na tzw. kioski. W nich możemy złożyć samodzielnie zamówienie, sprawdzić dostępność produktu czy poszukać interesujących nas informacji, np. o miejscu, w którym się znajdujemy lub danej firmie i ich produktach.
  • kosze zasypowe – kolejny materiał POS, na który natkniemy się niemal w każdym ze sklepów wielkopowierzchniowych i marketów. Jak sama nazwa wskazuje mają one formę stojących luźno „pudeł” z rozmaitymi nadrukami reklamowymi, do których w swobodny sposób zostały wrzucone dane produkty (np. batony, puszki napojów, produkty na wagę itp.).
  • tzw. potykacze – są to różnego rodzaju standy, na których umieszcza się plakat reklamowy lub informacje o promocji.
  • naklejki podłogowe – paradoksalnie sama podłoga jest świetnym miejscem, gdzie można umieścić dowolną reklamę. Większość osób co jakiś czas zerka „pod nogi”, dlatego mamy pewność, że kolorowa naklejka nie umknie uwadze klienta.

Materiały przeznaczone na półki

Czasem doskonale się sprawdza przytwierdzenie reklamy bezpośrednio na półce sklepowej, na której eksponowany jest produkt. Do materiałów półkowych zaliczamy:

  • linery – specyficzna forma reklamy półkowej w formie listwy, która może zawierać nadrukowane informacje o produkcie lub zwyczajnie atrakcyjną grafikę.
  • toppery – reklama umieszczona na szczycie półki sklepowej, zazwyczaj widoczna z daleka i zaznaczająca umiejscowienie danego produktu,
  • shelf stoppery – reklama umieszczona prostopadle do produktów leżących na półce na uchwycie z tworzywa sztucznego, mająca zwrócić uwagę przechodzącego klienta, który zwrócony jest bezpośrednio twarzą do przekazu reklamowego.
  • wobblery – podobne funkcjonalnie rozwiązanie do shelf stopperów, z tym że ulotka umieszczona jest do półki za pomocą paska elastycznego plastiku i zostaje z łatwością wprawiona w ruch poprzez przechodzącego klienta.

Materiały POS miękkie

Większość z wymienionych wyżej POS należą do odpornych materiałów, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie i długotrwale, zgodnie z potrzebą zaprezentowania sprzedawanego produktu lub usługi. Mimo wszystko, na tym materiały POS się nie kończą i do tzw. grupy miękkiej możemy zaliczyć inne przykłady materiałów reklamowych, jak broszury i ulotki czy naklejki.

Jak stosować materiały POS?

Dla rozwoju POS kluczowe znaczenie miał rozwój wolnego rynku, na którym pojawiło się wiele podobnych produktów od różnych producentów. Tym samym zaczęli oni szukać sposobów na wyróżnienie swoich produktów spośród konkurencyjnych. Nie bez znaczenia był również rozwój reklamy wykorzystującej kolejne zdobycze technologii.

Dziś materiały POS są używane powszechnie w miejscu dokonywania zakupu towarów lub usług. Ogromne znaczenie ma właściwy dobór metody, który powinien być uzależniony od kilku czynników, m.in.:

  • miejsca, w którym ma być umieszczony POS,
  • rodzaju materiałów, które ma ten promować,
  • oczekiwanych efektów sprzedażowych,
  • czasu trwania ekspozycji
  • oczekiwań i charakteru konkretnego klienta.

Zastosowanie materiałów POS w konkretnej placówce handlowej sprawia, że wzrasta sprzedaż eksponowanych w ten sposób produktów. Należy jednak uważać, aby na niewielkiej przestrzeni nie umieszczać ich zbyt dużo – może prowadzić to do dekoncentracji klienta i tym samym zignorowania przekazu.

Gdzie zamówić materiały POS?

Najlepiej wybrać firmę, która oferuje wykonanie wielu rodzajów materiałów POS, a jej wcześniejsze realizacje miały atrakcyjny wygląd i kreatywny projekt, a także wysokiej jakości nadruki.

Przykładem firmy realizującej zamówienia na roll-upy, stoiska wystawiennicze czy naklejki podłogowe jest SigmaDruk.

Czego używa się do produkcji materiałów POS?

To, z czego wykonany jest dany materiał POS wynika z jego charakteru. Do displayów i koszy stosuje się zazwyczaj gruby, wzmacniany karton, który jest w stanie utrzymać ciężar produktów, a do tego umożliwia wykonanie wysokiej jakości nadruku. Natomiast ekspozytory, bilonowce czy standy zazwyczaj wykonane są z przeźroczystego tworzywa sztucznego, który umożliwia wsunięcie w środek nadruku z reklamą.

Nie ma jednej, właściwej technologii tworzenia materiałów POS, natomiast istnieje mnóstwo możliwości, które wpływają na ciekawą, kreatywną reklamę. 

PODOBNE ARTYKUŁY

Artykuły promocyjne

Ogłoszenia

Bieżący miesiąc