馃敻 Uwaga! Klienci bank贸w pod ostrza艂em oszust贸w i cyberprzest臋pc贸w. Co robi膰, 偶eby nie straci膰 swoich pieni臋dzy?

Fa艂szywe linki w przesy艂anych do nas wiadomo艣ciach e-mail, telefony od podstawionych konsultant贸w, a tak偶e niewiarygodne i istniej膮ce od niedawna plac贸wki bank贸w. To prawdziwa zmora klient贸w, kt贸rzy m.in. przez pandemi臋 du偶o cz臋艣ciej korzystaj膮 z us艂ug instytucji finansowych. Jak chroni膰 si臋 przed tego typu zagro偶eniami i nie straci膰 swoich pieni臋dzy? Opowiada Diana S艂opnicka Kobiela, dyrektor Centrum Us艂ug Finansowych mBank w Bochni, kt贸re na rynku istnieje ju偶 13 lat.

Pani Diano, dlaczego teraz powinni艣my by膰 szczeg贸lnie ostro偶ni podczas wykonywania operacji finansowych?

Faktycznie sytuacja z Covid-19 wielu dot膮d nieprzekonanych zmobilizowa艂a do korzystania z bankowo艣ci internetowej i w ostatnim roku notujemy du偶o wi臋ksz膮 liczb臋 zak艂adanych kont 鈥 zar贸wno osobistych, jak i biznesowych. To bardzo dobry trend dla nas bankowc贸w, ale r贸wnie偶 鈥 prosz臋 mi wierzy膰 鈥 dla nieuczciwych przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy zak艂adaj膮 nowe plac贸wki cz臋sto nawet z logotypami przypominaj膮cymi wiod膮ce banki, oraz oszust贸w czyhaj膮cych na nie艣wiadomych zagro偶e艅 w Internecie klient贸w.

Jakie techniki wykorzystuj膮 oszu艣ci, aby ukra艣膰 nasze oszcz臋dno艣ci?

Istn膮 plag膮 s膮 ataki z wykorzystaniem portalu OLX oraz wysy艂anie e-maili wygl膮daj膮cych jak wiadomo艣膰 od InPost czy Poczty Polskiej, a zawieraj膮cych pro艣b臋 o klikni臋cie w niebezpieczny link. Ostatnio bardzo g艂o艣no by艂o w Bochni o tzw. metodzie 鈥瀗a pracownika banku鈥. 31-letni Bochnianin, my艣l膮c 偶e rozmawia z doradc膮 banku, poda艂 swoje dane i zainstalowa艂 na swoim smartfonie aplikacj臋 pozwalaj膮ca oszustom dosta膰 si臋 bez problemu do jego konta. Straci艂 w ten spos贸b a偶 44 tys. z艂otych.

Jak w takim razie nie da膰 si臋 oszuka膰?

Po pierwsze wybierajmy tylko sprawdzone plac贸wki bankowe. Nie otwierajmy rachunk贸w w miejscach, kt贸re dopiero powsta艂y. Sprawdzajmy koniecznie, czy maj膮 kompleksow膮 i przystaj膮c膮 do dzisiejszych reali贸w ofert臋. My w naszej plac贸wce na Kazimierza Wielkiego w Bochni na przyk艂ad oferujemy klientom ca艂kiem za darmo us艂ug臋 CyberRescue, kt贸ra pomaga zorientowa膰 si臋 i bezpiecznie porusza膰 si臋 w tej nowej dla wielu z nas przecie偶 rzeczywisto艣ci. 

Na czym polega to CyberRescue?

Specjali艣ci CyberRescue monitoruj膮 sie膰 internetow膮 24h na dob臋 i na bie偶膮co informuj膮 klient贸w mBanku o zdarzeniach, na kt贸re musi uwa偶a膰. Mog膮 te偶 sprawdzi膰, czy ich dane osobowe nie wyciek艂y do sieci, a tak偶e podpowiadaj膮, jak klient mo偶e poprawi膰 poziom bezpiecze艅stwa np. na swoim koncie na Facebooku. Pewnie niewiele os贸b wie, ale cyberprzest臋pcy cz臋sto przechwytuj膮 dane z takich kont jak Facebook czy Instagram i przy ich pomocy odgaduj膮 has艂a do bank贸w albo po prostu 鈥瀙oznaj膮 lepiej鈥 swoje przysz艂e ofiary  鈥 wiedz膮, gdzie mieszkaj膮, jak膮 lubi膮 muzyk臋 i w jakim klubie sportowym 膰wicz膮. Dzi臋ki wyczytanym w social mediach informacjom z艂odzieje 艂atwo zdobywaj膮 zaufanie swoich ofiar. Wykorzystuj膮 t臋 wiedz臋 p贸藕niej w fa艂szywych rozmowach telefonicznych i podczas coraz cz臋stszych atak贸w 鈥瀗a pracownika banku鈥.

Co zrobi膰, je艣li dzwoni do nas konsultant z naszego banku i m贸wi, 偶e na naszym bankowym koncie grasuje z艂odziej?

Zawsze, je艣li kto艣 lub co艣 w Internecie wymusza na nas natychmiastow膮 reakcj臋, powinna zapala膰 si臋 nam lampka alarmowa. Je艣li osoba dzwoni膮ca z banku m贸wi, 偶e Twoje konto bankowe zosta艂o w艂a艣nie przej臋te przez z艂odzieja, je艣li nadawca e-maila pisze, 偶e natychmiast musisz zmieni膰 has艂o, klikaj膮c w link, je艣li aplikacja zmusza Ci臋 do natychmiastowego podania has艂a, nigdy tego nie r贸b!

Jak wi臋c powinni艣my si臋 zachowa膰?

W przypadku telefon贸w z banku, zawsze lepiej jest od艂o偶y膰 s艂uchawk臋 i zadzwoni膰 do swojej plac贸wki albo przypisanego doradcy. Je艣li dzwoni膮ca do nas osoba by艂a autentycznym przedstawicielem banku, to informacja o rozmowie b臋dzie zarejestrowana w systemach i doradca wyja艣ni, o co chodzi艂o. Je艣li z kolei w wiadomo艣膰 e-mail znajduje si臋 pro艣ba o podanie jakich艣 danych, trzeba sprawdzi膰 nadawc臋, przeklejaj膮c jego adres do przegl膮darki. Mo偶e wy艣wietli膰 si臋 jako scammer, czyli oszust. Mo偶na te偶 przes艂a膰 wiadomo艣膰 do dzia艂u bezpiecze艅stwa swojego banku lub dzia艂u wsparcia aplikacji, z kt贸rej e-mail przyszed艂. Spok贸j i wstrzemi臋藕liwo艣膰 jest zawsze lepsz膮 reakcj膮 ni偶 natychmiastowe nieprzemy艣lane dzia艂anie.

 Dzi臋kujemy za rozmow臋

Najnowsze

X