W reakcji na naszą publikację pt. „Bochnia. Z okolic dworca PKP zniknie połowa miejsc parkingowych” bocheński magistrat poinformował, że ostateczna liczba miejsc parkingowych dla samochodów osobowych w obszarze objętym inwestycją wyniesie ok. 160, a nie 120 jak przewidywano w pierwotnej koncepcji (dziś wokół dworca parkuje ok. 250 pojazdów). Wiadomo też, że prace nie zakończą się w maju, ale przynajmniej kilka miesięcy później.
Różnica w liczbie miejsc wynika z modyfikacji założeń ujętych w przetargu (wtedy podawano 120 miejsc dla samochodów osobowych) wobec ostatecznego projektu. Najważniejsza zmiana polega na wprowadzeniu wyłącznie prostopadłego parkowania na największym parkingu zlokalizowanym na zachód od dworca zamiast prostopadłego i równoległego jak rozrysowano w koncepcji. Dało to o 27 miejsc parkingowych więcej (63 do 90).
– To była tylko koncepcja. Po przelaniu tego na papier, zaprojektowaniu, uwzględnieniu wszystkich warunków technicznych i odległościowych zmieniła się przede wszystkim organizacja ruchu na tym dużym parkingu na zachód od dworca. Udało się zaprojektować więcej miejsc parkingowych. Ponadto koncepcja obejmowała zupełnie inny układ parkingu nr 4 i tam również udało się zaprojektować więcej miejsc parkingowych (z 29 w koncepcji do 36 w projekcie – przyp. red.). Te różnice wynikają z pracy projektanta oraz naszej pracy, szukania najbardziej optymalnego rozwiązania, żeby zachować jak największą liczbę miejsc parkingowych – powiedział w rozmowie z Bochnianin.pl Rafał Nosek, naczelnik wydziału inwestycji, rewitalizacji miasta i funduszy zewnętrznych w Urzędzie Miasta Bochnia.
Informację o zmianie liczby miejsc parkingowych publikujemy jako pierwsi. Wcześniej magistrat nigdzie nie podawał tych nowych, ostatecznych danych. Nawet przed publikacją poprzedniego tekstu uzyskaliśmy odpowiedź, aby na razie posiłkować się materiałami dostępnymi w Biuletynie Informacji Publicznej (czyli z dokumentacji przetargowej, gdzie widnieje liczba 120).
Z ostatecznego projektu wynika, że w ramach węzła przesiadkowego ma powstać 160 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych (w tym 8 dla samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne). Dodatkowo: 5 miejsc na postój taksówek, 8 miejsc dla busów, 3 dla autobusów, 2 zatoki autobusowe oraz stanowiska dla motocykli i rowerów.
Ponadto urzędnicy zwracają uwagę, że teren tuż po zachodniej stronie dworca kolejowego należy do kolei i nie jest objęty inwestycją. Miasto nie dysponuje informacją o planach właściciela wobec tego terenu. Obecnie w tym miejscu może parkować ok. 30-35 samochodów osobowych.
Jak policzyła redakcja Bochnianin.pl obecnie w okolicy dworca parkuje ponad 250 osobówek. Uwzględniając zwiększoną o 40 liczbę miejsc w projekcie, a także wspomnianą wyżej działkę nieobjętą inwestycją, nadal oznacza to znaczne zmniejszenie liczby miejsc parkingowych dla samochodów osobowych (o ok. 60).
Prace przy budowie węzła przesiadkowego mają ruszyć pod koniec marca. Magistrat zapewnia, że będzie informował na bieżąco o przewidywanych utrudnieniach w ruchu.
Prace rozpoczną się później niż zakładano, dlatego ich zakończenie będzie również później niż zakładana wcześniej końcówka maja. Naczelnik Rafał Nosek przekazał redakcji Bochnianin.pl, że zakończenia prac można spodziewać się w okolicach sierpnia i września br.
Wykonawcą inwestycji realizowanej w systemie „zaprojektuj i wybuduj” jest firma Silesia Trans Service Sp. z o.o. z Katowic. Koszt prac to ok. 5,8 mln zł (połowa tej kwoty ma zostać pokryta z dotacji).
Zakładana w ostatecznym projekcie liczba miejsc parkingowych dla samochodów osobowych:
- parking nr 1 (na zachód od dworca): 90 (w tym 3 dla niepełnosprawnych);
- parking nr 2 (miejsce przy ul. Poniatowskiego na południowy-zachód od dworca: 7 (i 5 dla taksówek);
- parking nr 3 (naprzeciwko dworca): 17 (w tym 2 dla niepełnosprawnych);
- parking nr 4 (na wschód od dworca): 36 (w tym 2 dla niepełnosprawnych);
- parking nr 5 (w miejscu wyburzonego budynku MPEC-u): 10 (w tym 1 dla niepełnosprawnych).
Poniżej fragmenty ostatecznego projektu węzła przesiadkowego w Bochni: