Podczas czerwcowego posiedzenia Komisji Rewizyjnej bocheńscy radni dopytywali o wydzierżawioną działkę (nr 4819/29) w pobliżu dworca kolejowego i Hali Widowiskowo-Sportowej, na której mają powstać miejsca postojowe. Okazało się, że – choć sprawa była dla niektórych zaskoczeniem – środki na dzierżawę ujęto już wcześniej w uchwale aktualizującej Wieloletnią Prognozę Finansową, przyjętej w maju.
Jak już informowaliśmy w środę 11 czerwca burmistrz Bochni Magdalena Łacna podpisała umowę dzierżawy terenu przy ul. Poniatowskiego, na którym od sierpnia mają powstać ogólnodostępne miejsca postojowe. Parking ułatwi parkowanie w pobliżu dworca, hali sportowej i pływalni, a dzierżawa będzie obowiązywać 4 lata – za 3,5 tys. zł miesięcznie (42 tys. zł rocznie). Więcej na ten temat TUTAJ.
Jakie koszty?
Dzień później o sprawę dopytywali radni Komisji Rewizyjnej.
– Od sierpnia będziemy mieli udostępniony ten teren na 4 lata. Koszty przygotowania, wyrównania i utwardzenia tego terenu są po stronie przedsiębiorcy. Po naszej stronie jest koszt miesięczny 3,5 tys. zł netto plus opłata za 3 lampy, które doświetlą ten teren – powiedział Wojciech Woźniczka, zastępca burmistrza Bochni.
– Będzie tam ok. 80 miejsc postojowych. Musimy przygotować się na to, że zacznie się remont basenu, więc będzie potrzebne miejsce operacyjne dla kolejnych etapów. Ma to pomóc rozluźnić potrzeby basenu i miejsc, które są potrzebne do transportu kolejowego. Miejmy nadzieję, że to pomoże – mówił Wojciech Woźniczka.
Zastępca burmistrza wyjaśnił, że nawierzchnia placu będzie wykonana z kruszywa. Nie zostaną wyznaczone linie dla miejsc postojowych, ale kierowcom wskazany ma zostać optymalny sposób parkowania, tak by zmieścić jak najwięcej samochodów.
– To będzie taki „ruski rynek”, funkcjonalnie tak to będzie wyglądało. Będzie akcja informacyjna jak optymalnie wykorzystać te miejsca postojowe. Jest szansa, że to pomoże – stwierdził Wojciech Woźniczka.
Ile miejsc postojowych?
– Ile miejsc postojowych zaplanowano na tym placu? – dopytywał radny Grzegorz Pałkowski.
– Według parametrów: miejsce postojowe o szerokości 3 m i długości 5 m oraz droga dojazdowa o szerokości 5 m tam mieści się 86-88 miejsc postojowych. Natomiast zakładamy, że nigdy nie będzie to tak optymalnie rozłożone, więc sądzimy, że ok. 80 miejsc* – odpowiedział Wojciech Woźniczka.
W trakcie dyskusji pojawiły się również sugestie, że lepszą formą byłby zakup nieruchomości. – Pierwsze rozmowy, jak tylko dowiedziałem się o tym, że przedsiębiorca nabył nieruchomość bodajże w listopadzie 2024 r. na licytacji, to od razu odezwałem się, że chcielibyśmy to odkupić, ale niestety przedsiębiorca ma plany inwestycyjne i nie zgodził się – zaznaczył Wojciech Woźniczka.
W trakcie dyskusji okazało się, że środki na dzierżawę zostały zapisane w uchwale aktualizującej Wieloletnią Prognozę Finansową, którą głosowano w maju. Łączne nakłady finansowe w latach 2025-2029 to 208 tys. zł: po 26 tys. zł w 2025 r. i 2029 r. oraz po 52 tys. zł w latach 2026-2028.
*Szacunkowa liczba miejsc podana przez zastępcę burmistrza może być zawyżona. Z danych Geoportalu wynika, że działka nr 4819/29 ma powierzchnię ok. 17 arów i wymiary ok. 54 m na 32 m – przy rozplanowaniu 4 rzędów miejsc postojowych o wymiarach 5 m na 3 m oraz dwóch dróg manewrowych o szerokości ok. 5 m można byłoby zmieścić maksymalnie 72 miejsca, choć to nadal mocno optymistyczny szacunek, gdyż w jednym rogu działka ma nieregularny kształt.